Bæredygtighed og danske turismevirksomheder: Indsigter. Udfordringer. Gode råd

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

Abstrakt

I løbet af ganske få år er bæredygtighed blevet et helt centralt begreb for danske turismevirksomheder. Mange af dem er godt i gang med at arbejde med bæredygtighed.
De tænker nyt, de finder arbejdet interessant, og de investerer. Der er dog også en del
turismevirksomheder, der endnu ikke er kommet helt ud af startblokken.
Hvad tænker og siger turismevirksomhederne om bæredygtighed? Hvilke holdninger,
interesser og bekymringer har de? Disse og mange flere spørgsmål giver 221
turismevirksomheder svar på i en analyse gennemført ved hjælp af en nyudviklet
analysemodel, Net Green Score.
Net Green Score-modellen lader turismevirksomhederne komme til orde. Resultaterne
af analysen giver en god forståelse for turismevirksomhedernes bæredygtighedsarbejde og gør det blandt muligt at
• få ny indsigt i turismevirksomhedernes holdninger til og arbejde med bæredygtighed.
• identificere turismevirksomhedernes væsentligste udfordringer i arbejdet med
bæredygtighed i en travl og omskiftelig hverdag.
• opstille 12 gode råd.
• præsentere en gør-det-selv-øvelse baseret på Net Green Score-modellen
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAalborg
ForlagForlaget Kvistgaard+HIRD
Vol/bind1.
Udgave1.
Antal sider96
ISBN (Trykt)978-87-973725-0-0
ISBN (Elektronisk)978-87-973725-1-7
StatusUdgivet - mar. 2022

Bibliografisk note

Peter Kvistgaard, ph.d., er ekstern lektor på Aalborg Universitet.
John Hird er ekstern lektor på Aalborg Universitet.
Christian Haslam, ph.d., er studielektor på Aalborg Universitet.
Sara Larsen er cand.merc.-studerende på Aalborg Universitet.

Emneord

  • bæredygtighed
  • Turisme
  • Verdensmål
  • Net Green Score
  • Bæredygtighedskontinuum
  • Grøn omstilling

Citationsformater