Bølgekraftteknologi: Strategi for forskning, udvikling og demonstration 2012

Kim Nielsen, Jan Krogh, Niels Ejnar Helstrup Jensen, Jens Peter Kofoed, Erik Friis-Madsen, Britta Vang Mikkelsen, Andy Jensen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivning

2368 Downloads (Pure)

Nærværende strategi for bølgekraftteknologi er udarbejdet som et led i det EUDP finansierede projekt ”Ny strategi for bølgekraft gennem industrielt partnerskab”. Projektet er udviklet af Forskningsgruppen for Bølgeenergi under Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet og Hanstholm Havneforum efter drøftelser med Energinet.dk.

Partnerskabets formål er fremadrettet at iværksætte samarbejde omkring den videre udvikling af bølgekraft i Danmark gennem konkrete tværgående udviklingsprojekter. Partnerskabet er etableret som et uforpligtende samarbejde og en interessetilkendegivelse mellem virksomheder, der direkte eller indirekte beskæftiger sig med bølgekraft.

Bølgeenergianlæg har potentiale til at kunne levere et væsentligt bidrag til fremtidens energiproduktion, og der arbejdes ihærdigt med udviklingen af mange forskellige typer bølgekraftanlæg rundt om i verden. Erfaringerne viser, at det er muligt at producere energi fra bølger, men også at der kræves en fortsat målrettet og langsigtet udviklingsindsats for at gøre prisen for den producerede strøm konkurrencedygtig.

Bølgekraftbranchen vil med "Bølgekraftteknologi. Strategi for Forskning, Udvikling og Demonstration 2012" præsentere en strategi, som kan gøre bølgekraft placeret på større vanddybder langt fra land, mere rentabel end vindkraft. Udviklingen skal ske gennem et styrket og udbygget samarbejde om teknologiudviklingen og understøttet af forbedrede rammevilkår for bølgekraft.
UdgivelsesstedAalborg
ForlagDepartment of Civil Engineering, Aalborg University