Abstract
Hvorfor bruger børn og unge sociale netværkssider? Hvordan ser et venskab ud på internettet? Hvad betyder brugen af nye sociale medier for børn og unges identitet? Og hvordan forholder de sig til de risici, som uomtvisteligt også er en del af den sociale mediekultur?
Dette kapitel indeholder en grundig introduktion til, hvordan danske børn og unge anvender sociale netværkssider som en del af deres hverdagsliv til at vedligeholde sociale relationer og konstruere identitet.
Kapitlet starter med at definere, hvad sociale medier og sociale netværkssi- der er, og hvordan den historiske udvikling har været. Herefter skal vi se på, hvordan børn og unge selv begrunder deres brug af sociale netværkssider, og hvilke motiver der ligger bag deres mange timer foran skærmen. Dernæst sætter kapitlet fokus på børn og unges venskaber på sociale netværkssider, hvad der karakteriserer et venskab i dag, og hvordan børn og unge dyrker de sociale relationer. Dette leder over i en diskussion af identitetsbegrebet og de praksisser, der er forbundet med selvfremstilling på sociale netværks- sider. Kapitlet afsluttes med en inddragelse af risiciperspektiver og børn og unges egen stillingstagen hertil.
Dette kapitel indeholder en grundig introduktion til, hvordan danske børn og unge anvender sociale netværkssider som en del af deres hverdagsliv til at vedligeholde sociale relationer og konstruere identitet.
Kapitlet starter med at definere, hvad sociale medier og sociale netværkssi- der er, og hvordan den historiske udvikling har været. Herefter skal vi se på, hvordan børn og unge selv begrunder deres brug af sociale netværkssider, og hvilke motiver der ligger bag deres mange timer foran skærmen. Dernæst sætter kapitlet fokus på børn og unges venskaber på sociale netværkssider, hvad der karakteriserer et venskab i dag, og hvordan børn og unge dyrker de sociale relationer. Dette leder over i en diskussion af identitetsbegrebet og de praksisser, der er forbundet med selvfremstilling på sociale netværks- sider. Kapitlet afsluttes med en inddragelse af risiciperspektiver og børn og unges egen stillingstagen hertil.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Sociale netværkssider som tekst og kontekst |
Antal sider | 58 |
Vol/bind | 1. |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | Systime Academic |
Publikationsdato | 2012 |
Udgave | 1. |
Sider | 13-70 |
Kapitel | 1 |
ISBN (Trykt) | 978-87-90833-80-0 |
Status | Udgivet - 2012 |