Børn, unge og sociale netværkssider. Hvad ved vi?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Hvorfor bruger børn og unge sociale netværkssider? Hvordan ser et venskab ud på internettet? Hvad betyder brugen af nye sociale medier for børn og unges identitet? Og hvordan forholder de sig til de risici, som uomtvisteligt også er en del af den sociale mediekultur?

Dette kapitel indeholder en grundig introduktion til, hvordan danske børn og unge anvender sociale netværkssider som en del af deres hverdagsliv til at vedligeholde sociale relationer og konstruere identitet.

Kapitlet starter med at definere, hvad sociale medier og sociale netværkssi- der er, og hvordan den historiske udvikling har været. Herefter skal vi se på, hvordan børn og unge selv begrunder deres brug af sociale netværkssider, og hvilke motiver der ligger bag deres mange timer foran skærmen. Dernæst sætter kapitlet fokus på børn og unges venskaber på sociale netværkssider, hvad der karakteriserer et venskab i dag, og hvordan børn og unge dyrker de sociale relationer. Dette leder over i en diskussion af identitetsbegrebet og de praksisser, der er forbundet med selvfremstilling på sociale netværks- sider. Kapitlet afsluttes med en inddragelse af risiciperspektiver og børn og unges egen stillingstagen hertil.
OriginalsprogDansk
TitelSociale netværkssider som tekst og kontekst
Antal sider58
Vol/bind1.
Udgivelses stedAarhus
ForlagSystime Academic
Publikationsdato2012
Udgave1.
Sider13-70
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-90833-80-0
StatusUdgivet - 2012

Citer dette

Larsen, M. C. (2012). Børn, unge og sociale netværkssider. Hvad ved vi? I Sociale netværkssider som tekst og kontekst (1. udg., Bind 1., s. 13-70). Aarhus: Systime Academic.
Larsen, Malene Charlotte. / Børn, unge og sociale netværkssider. Hvad ved vi?. Sociale netværkssider som tekst og kontekst. Bind 1. 1. udg. Aarhus : Systime Academic, 2012. s. 13-70
@inbook{eaee485b9d2f4d1ea5803652cdf7c9fc,
title = "B{\o}rn, unge og sociale netv{\ae}rkssider. Hvad ved vi?",
abstract = "Hvorfor bruger b{\o}rn og unge sociale netv{\ae}rkssider? Hvordan ser et venskab ud på internettet? Hvad betyder brugen af nye sociale medier for b{\o}rn og unges identitet? Og hvordan forholder de sig til de risici, som uomtvisteligt også er en del af den sociale mediekultur?Dette kapitel indeholder en grundig introduktion til, hvordan danske b{\o}rn og unge anvender sociale netv{\ae}rkssider som en del af deres hverdagsliv til at vedligeholde sociale relationer og konstruere identitet.Kapitlet starter med at definere, hvad sociale medier og sociale netv{\ae}rkssi- der er, og hvordan den historiske udvikling har v{\ae}ret. Herefter skal vi se på, hvordan b{\o}rn og unge selv begrunder deres brug af sociale netv{\ae}rkssider, og hvilke motiver der ligger bag deres mange timer foran sk{\ae}rmen. Dern{\ae}st s{\ae}tter kapitlet fokus på b{\o}rn og unges venskaber på sociale netv{\ae}rkssider, hvad der karakteriserer et venskab i dag, og hvordan b{\o}rn og unge dyrker de sociale relationer. Dette leder over i en diskussion af identitetsbegrebet og de praksisser, der er forbundet med selvfremstilling på sociale netv{\ae}rks- sider. Kapitlet afsluttes med en inddragelse af risiciperspektiver og b{\o}rn og unges egen stillingstagen hertil.",
author = "Larsen, {Malene Charlotte}",
year = "2012",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-90833-80-0",
volume = "1.",
pages = "13--70",
booktitle = "Sociale netv{\ae}rkssider som tekst og kontekst",
publisher = "Systime Academic",
address = "Danmark",
edition = "1.",

}

Larsen, MC 2012, Børn, unge og sociale netværkssider. Hvad ved vi? i Sociale netværkssider som tekst og kontekst. 1. udg, bind 1., Systime Academic, Aarhus, s. 13-70.

Børn, unge og sociale netværkssider. Hvad ved vi? / Larsen, Malene Charlotte.

Sociale netværkssider som tekst og kontekst. Bind 1. 1. udg. Aarhus : Systime Academic, 2012. s. 13-70.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Børn, unge og sociale netværkssider. Hvad ved vi?

AU - Larsen, Malene Charlotte

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Hvorfor bruger børn og unge sociale netværkssider? Hvordan ser et venskab ud på internettet? Hvad betyder brugen af nye sociale medier for børn og unges identitet? Og hvordan forholder de sig til de risici, som uomtvisteligt også er en del af den sociale mediekultur?Dette kapitel indeholder en grundig introduktion til, hvordan danske børn og unge anvender sociale netværkssider som en del af deres hverdagsliv til at vedligeholde sociale relationer og konstruere identitet.Kapitlet starter med at definere, hvad sociale medier og sociale netværkssi- der er, og hvordan den historiske udvikling har været. Herefter skal vi se på, hvordan børn og unge selv begrunder deres brug af sociale netværkssider, og hvilke motiver der ligger bag deres mange timer foran skærmen. Dernæst sætter kapitlet fokus på børn og unges venskaber på sociale netværkssider, hvad der karakteriserer et venskab i dag, og hvordan børn og unge dyrker de sociale relationer. Dette leder over i en diskussion af identitetsbegrebet og de praksisser, der er forbundet med selvfremstilling på sociale netværks- sider. Kapitlet afsluttes med en inddragelse af risiciperspektiver og børn og unges egen stillingstagen hertil.

AB - Hvorfor bruger børn og unge sociale netværkssider? Hvordan ser et venskab ud på internettet? Hvad betyder brugen af nye sociale medier for børn og unges identitet? Og hvordan forholder de sig til de risici, som uomtvisteligt også er en del af den sociale mediekultur?Dette kapitel indeholder en grundig introduktion til, hvordan danske børn og unge anvender sociale netværkssider som en del af deres hverdagsliv til at vedligeholde sociale relationer og konstruere identitet.Kapitlet starter med at definere, hvad sociale medier og sociale netværkssi- der er, og hvordan den historiske udvikling har været. Herefter skal vi se på, hvordan børn og unge selv begrunder deres brug af sociale netværkssider, og hvilke motiver der ligger bag deres mange timer foran skærmen. Dernæst sætter kapitlet fokus på børn og unges venskaber på sociale netværkssider, hvad der karakteriserer et venskab i dag, og hvordan børn og unge dyrker de sociale relationer. Dette leder over i en diskussion af identitetsbegrebet og de praksisser, der er forbundet med selvfremstilling på sociale netværks- sider. Kapitlet afsluttes med en inddragelse af risiciperspektiver og børn og unges egen stillingstagen hertil.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-90833-80-0

VL - 1.

SP - 13

EP - 70

BT - Sociale netværkssider som tekst og kontekst

PB - Systime Academic

CY - Aarhus

ER -

Larsen MC. Børn, unge og sociale netværkssider. Hvad ved vi? I Sociale netværkssider som tekst og kontekst. 1. udg. Bind 1. Aarhus: Systime Academic. 2012. s. 13-70