TY - JOUR
T1 - Børns trivsel og deltagelse i fællesskaber – differentierede forståelser og behovet for refleksiv inklusion
AU - Nissen, Maria Appel
AU - Ørsted, Anette Stamer
AU - Ravn, Mona
PY - 2024/4/19
Y1 - 2024/4/19
N2 - Begrebet trivsel bygger på en anerkendelse af et kollektivt ansvar for at sikre befolkninger livskvalitet og gode levevilkår som forudsætning for deltagelse. For børn i Danmark udfoldes dette flere steder, men folkeskolen er en betydningsfuld arena i børns liv, hvor familiers, kommuners og statens ansvar samt bekymringer for børns trivsel og deltagelse mødes. Når børn mistrives og fx vægrer sig ved at komme i skole, kan differentierede forståelser, uenig-hed om ansvar og/eller problemer med at se løsninger fortrænge barnets udsagn og forhin-dre en fælles indsats for at fremme barnets trivsel. Der er behov for forskning, som kan (be)gribe denne udfordring. Den aktuelle forskning i børn og unges trivsel viser tendenser i børn og unges oplevelse af trivsel, skoleglæde og samvær med jævnaldrende og peger på, at mistrivsel er forbundet med social ulighed, men giver i mindre grad (be)greb om, hvordan samfundets deltagelsesmuligheder virker ind på børn og unges trivsel og fællesskaber. Artik-len foreslår her det dobbelte begreb inklusion/eksklusion, som kan give nuancerede og dy-namiske forståelser af samspillet mellem trivsel og deltagelse i et differentieret, individualise-ret og globaliseret samfund. Dette perspektiv fastholder samtidig blikket på social ulighed og vigtigheden af refleksiv inklusion.
AB - Begrebet trivsel bygger på en anerkendelse af et kollektivt ansvar for at sikre befolkninger livskvalitet og gode levevilkår som forudsætning for deltagelse. For børn i Danmark udfoldes dette flere steder, men folkeskolen er en betydningsfuld arena i børns liv, hvor familiers, kommuners og statens ansvar samt bekymringer for børns trivsel og deltagelse mødes. Når børn mistrives og fx vægrer sig ved at komme i skole, kan differentierede forståelser, uenig-hed om ansvar og/eller problemer med at se løsninger fortrænge barnets udsagn og forhin-dre en fælles indsats for at fremme barnets trivsel. Der er behov for forskning, som kan (be)gribe denne udfordring. Den aktuelle forskning i børn og unges trivsel viser tendenser i børn og unges oplevelse af trivsel, skoleglæde og samvær med jævnaldrende og peger på, at mistrivsel er forbundet med social ulighed, men giver i mindre grad (be)greb om, hvordan samfundets deltagelsesmuligheder virker ind på børn og unges trivsel og fællesskaber. Artik-len foreslår her det dobbelte begreb inklusion/eksklusion, som kan give nuancerede og dy-namiske forståelser af samspillet mellem trivsel og deltagelse i et differentieret, individualise-ret og globaliseret samfund. Dette perspektiv fastholder samtidig blikket på social ulighed og vigtigheden af refleksiv inklusion.
KW - Fællesskab
KW - Trivsel
KW - Børn og Unge
KW - Socialt Arbejde
UR - https://socialkritik.dk/171-2024-1/
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0904-3535
VL - 2024
JO - Social Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat
JF - Social Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat
IS - 171
ER -