@book{bac404a59a1e46f0a51c6c57442d65a3,
title = "Museumsinnovation i en corona-tid: Krise-dreven innovation p{\aa} museer under Covid-19-pandemien",
abstract = "Denne bog handler om oplevelseserhvervene – og is{\ae}r museer og kulturinstitutioner – under corona-pandemien, samt om hvordan institutionerne har m{\o}dt og h{\aa}ndteret corona-krisen p{\aa} forskellige innovative m{\aa}der. Efter et kort anekdotisk anslag i form af tre uventede konsekvenser af corona-pandemien og et ligeledes kort state-of-the-art afsnit om den foreliggende faglige littaretur om museer, corona og innovation ses der indledningsvist p{\aa}, hvordan corona-nedlukningen generelt har p{\aa}virket oplevelseserhvervene og s{\ae}rligt museer og kulturarvsinstitutioner. Dern{\ae}st pr{\ae}senteres firetre teoretiske frame works. F{\o}rst pr{\ae}senteres en r{\ae}kke unders{\o}gelser af oplevelseserhvervenes og museernes situation under corona-pandemien. For det andet gennemg{\aa}s en r{\ae}kke strukturelle tr{\ae}k ved oplevelseserhvervene, som har betydning for, hvordan corona-krisen specielt har p{\aa}virket disse erhverv. For det tredjeandet introduceresgennemg{\aa}s 4 typologier for innovation, der inddeler innovationer i forhold til: 1) hvad det er, der innoveres; 2) hvad graden af innovationen er; 3) hvorfra innovationen tr{\ae}kker sin viden og sine ressourcer og drivkr{\ae}fter; samt 4) i relation til hvilken kontekst, noget kan betragtes som innovativt. For det fjerdetredje pr{\ae}senteres foreliggende s{\aa}vel videnskabelige som mere faglige-formidlingsm{\ae}ssige bidrag til behandlingen og forst{\aa}elsen af komplekset mellem oplevelseserhvervene, corona-pandemien og innovation. Endelig gennemf{\o}res 5 case-studier blandt museer og kulturinstitutioner, der illustrerer og eksemplificerer de forskellige innovative tiltag, som institutionerne har m{\o}dt krisen med, belyst og analyseret gennem de tre pr{\ae}senterede teoretiske frame works. Bogen afsluttes med en konklusion og en perspektivering",
keywords = "corona, Museer, COVID-19, innovation, kreativitet, case-studier, Oplevelseserhverv, Oplevelses{\o}konomi",
author = "Jensen, {Jens F.} and Skovrup, {Nanna Finne} and Smed, {S{\o}ren Graakj{\ae}r}",
year = "2022",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7210-277-1",
volume = "13",
series = "ExCITe-serien",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
number = "13",
}