Aktiviteter pr. år
Abstract
Mange voksne har dårlige læse-, skrive- og regnefærdigheder. Alligevel falder deltagelsen i almen voksen- og efteruddannelse. Det er især de kortuddannede, der går uden om mulighederne for at få styrket deres almene færdigheder. Problemstillingen kommer med jævne mellemrum på den politiske dagsorden, men både beslutningstagere og konsulenter synes at hænge fast i den forståelse, at de kortuddannedes manglende deltagelse skyldes ringe uddannelsesmotivation. Et overset aspekt er, at eksistensen af forskellige barrierer ofte forhindrer eller afskrækker de kortuddannede fra at deltage.
Rapporten indeholder et litteratur-review af forskningen med fokus på barrierer for voksnes deltagelse i uddannelse. Med afsæt i en række danske og amerikanske studier udledes fem forskellige barrierebegreber: 1) situationelle barrierer, 2) institutionelle barrierer, 3) informationsbarrierer, 4) sociale og kulturelle barrierer og 5) mentale barrierer.
Rapporten rundes af med en diskussion af, hvordan man kan øge deltagelsen ved at nedbryde barrierer. Anbefalingerne handler blandt andet om at transformere negative læringsidentiteter til positive ved at satse mere på kollektive og rekreative elementer i voksenuddannelsessystemet. Rapporten peger også på, at arbejdsgivere og tillidsvalgte har et vigtigt ansvar i forhold til at formulere forventninger om, at kortuddannede bør bruge de muligheder, de har, for opkvalificering.
Rapporten indeholder et litteratur-review af forskningen med fokus på barrierer for voksnes deltagelse i uddannelse. Med afsæt i en række danske og amerikanske studier udledes fem forskellige barrierebegreber: 1) situationelle barrierer, 2) institutionelle barrierer, 3) informationsbarrierer, 4) sociale og kulturelle barrierer og 5) mentale barrierer.
Rapporten rundes af med en diskussion af, hvordan man kan øge deltagelsen ved at nedbryde barrierer. Anbefalingerne handler blandt andet om at transformere negative læringsidentiteter til positive ved at satse mere på kollektive og rekreative elementer i voksenuddannelsessystemet. Rapporten peger også på, at arbejdsgivere og tillidsvalgte har et vigtigt ansvar i forhold til at formulere forventninger om, at kortuddannede bør bruge de muligheder, de har, for opkvalificering.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
---|---|
Udgave | 1. |
Antal sider | 34 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7573-024-7 |
Rekvirerende organisation | TrygFonden |
Status | Udgivet - 2023 |
-
Uddannelsesbarrierer for kortuddannede og veje til at nedbryde dem
Klindt, M. P. (Foredragsholder)
12 nov. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
Fil -
Om VEU-systemets Bermuda-trekant og nedbrydning af uddannelsesbarrierer for kortuddannede
Klindt, M. P. (Foredragsholder)
25 sep. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Barrierer for uddannelse hæmmer konkurrenceevnen – hvordan tackler vi dem?
Klindt, M. P. (Foredragsholder)
18 jun. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
Impacts
-
VEU-systemet er fanget i en Bermuda-trekant af uheldige dynamikker
Klindt, M. P. & Kærgaard, H., 21 nov. 2024, Altinget.dk.Publikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Formidling
-
Barrierer og løftestænger for kortuddannedes opkvalificering
Klindt, M. P. & Sørensen, J. H., 12 nov. 2010, København: Nationalt Center for Kompetenceudvikling. 65 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
Fil