Behandlerblikket: Om sociale problemers tilblivelse, intervention og forandring i socialt arbejde med familier og børn med udgangspunkt i analyser af behandlingskommunikation på døgninstitutioner for familiebehandling.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

7589 Downloads (Pure)

Resumé

Ph.d.afhandlingen er et teoretisk og empirisk bidrag til forståelsen af, hvordan sociale problemer (re)produceres med særligt fokus på, hvilken betydning socialt arbejdes institutioner har herfor. Afhandlingen baserer sig på en kvalitativt komparativt undersøgelse af behandlingskommunikation på to institutioner, der udfører familiebehandling. Undersøgelsen er gennemført ved brug af deltagende observation, dokumentstudier (jounaler) og kvalitative interviews. Behandlerblikket fremanalyseres via tre analyser: 1) en analyse af institutionernes funktionelle selvbeskrivelse, 2) en analyse af institutionernes iagttagelser af og forventninger til familier og børn og endelig 3) en analyse af beslutningsprocesser med særligt fokus på, hvordan institutionerne iagttager forandringsprocesser, normalitet/afvigelse og inklusion/eksklusion til hjælp. I forlængelse af analyserne introduceres begrebet Refleksiv Inklusion, som et rammebegreb for et refleksivt socialt arbejde. Afhandlingen rummer desuden teoretiske diskussioner vedr. sociale problemer, kollektiv handlen og solidaritetsproblematikker i velfærdsstaten og socialt arbejde. Den behandler også temaer vedr. risikoiagttagelser af familier og børn i relation til normalitet og afvigelse, anbringelser af børn samt evidensbaseret viden om socialt arbejde. Afhandlingen er hovedsageligt baseret på og inspireret af Niklas Luhmanns sociologi og teorien om sociale systemer som autopoietiske selvreferentielle kommunikationssystemer men trækker på videreudviklinger heraf og søger at udvikle begrebsapparatet, så det kan anvendes til at studere og reflektere over samfundets sociale problemer. Afhandlingen rummer desuden teoretiske diskussioner af P. Bourdieus, M. Foucaults og E. Goffmans sociologiske perspektiver specielt i relation til forståelsen af magt og forandringsprocesser i socialt arbejde.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg Universitet
ForlagInstitut for Sociale Forhold og Organisation, Aalborg Universitet
Antal sider499
StatusUdgivet - 2005

Citer dette

@phdthesis{57a436f081e311daad8a000ea68e967b,
title = "Behandlerblikket: Om sociale problemers tilblivelse, intervention og forandring i socialt arbejde med familier og b{\o}rn med udgangspunkt i analyser af behandlingskommunikation p{\aa} d{\o}gninstitutioner for familiebehandling.",
abstract = "Ph.d.afhandlingen er et teoretisk og empirisk bidrag til forst{\aa}elsen af, hvordan sociale problemer (re)produceres med s{\ae}rligt fokus p{\aa}, hvilken betydning socialt arbejdes institutioner har herfor. Afhandlingen baserer sig p{\aa} en kvalitativt komparativt unders{\o}gelse af behandlingskommunikation p{\aa} to institutioner, der udf{\o}rer familiebehandling. Unders{\o}gelsen er gennemf{\o}rt ved brug af deltagende observation, dokumentstudier (jounaler) og kvalitative interviews. Behandlerblikket fremanalyseres via tre analyser: 1) en analyse af institutionernes funktionelle selvbeskrivelse, 2) en analyse af institutionernes iagttagelser af og forventninger til familier og b{\o}rn og endelig 3) en analyse af beslutningsprocesser med s{\ae}rligt fokus p{\aa}, hvordan institutionerne iagttager forandringsprocesser, normalitet/afvigelse og inklusion/eksklusion til hj{\ae}lp. I forl{\ae}ngelse af analyserne introduceres begrebet Refleksiv Inklusion, som et rammebegreb for et refleksivt socialt arbejde. Afhandlingen rummer desuden teoretiske diskussioner vedr. sociale problemer, kollektiv handlen og solidaritetsproblematikker i velf{\ae}rdsstaten og socialt arbejde. Den behandler ogs{\aa} temaer vedr. risikoiagttagelser af familier og b{\o}rn i relation til normalitet og afvigelse, anbringelser af b{\o}rn samt evidensbaseret viden om socialt arbejde. Afhandlingen er hovedsageligt baseret p{\aa} og inspireret af Niklas Luhmanns sociologi og teorien om sociale systemer som autopoietiske selvreferentielle kommunikationssystemer men tr{\ae}kker p{\aa} videreudviklinger heraf og s{\o}ger at udvikle begrebsapparatet, s{\aa} det kan anvendes til at studere og reflektere over samfundets sociale problemer. Afhandlingen rummer desuden teoretiske diskussioner af P. Bourdieus, M. Foucaults og E. Goffmans sociologiske perspektiver specielt i relation til forst{\aa}elsen af magt og forandringsprocesser i socialt arbejde.",
author = "Nissen, {Maria Appel}",
year = "2005",
language = "Dansk",
publisher = "Institut for Sociale Forhold og Organisation, Aalborg Universitet",

}

Behandlerblikket : Om sociale problemers tilblivelse, intervention og forandring i socialt arbejde med familier og børn med udgangspunkt i analyser af behandlingskommunikation på døgninstitutioner for familiebehandling. / Nissen, Maria Appel.

Aalborg Universitet : Institut for Sociale Forhold og Organisation, Aalborg Universitet, 2005. 499 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Behandlerblikket

T2 - Om sociale problemers tilblivelse, intervention og forandring i socialt arbejde med familier og børn med udgangspunkt i analyser af behandlingskommunikation på døgninstitutioner for familiebehandling.

AU - Nissen, Maria Appel

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - Ph.d.afhandlingen er et teoretisk og empirisk bidrag til forståelsen af, hvordan sociale problemer (re)produceres med særligt fokus på, hvilken betydning socialt arbejdes institutioner har herfor. Afhandlingen baserer sig på en kvalitativt komparativt undersøgelse af behandlingskommunikation på to institutioner, der udfører familiebehandling. Undersøgelsen er gennemført ved brug af deltagende observation, dokumentstudier (jounaler) og kvalitative interviews. Behandlerblikket fremanalyseres via tre analyser: 1) en analyse af institutionernes funktionelle selvbeskrivelse, 2) en analyse af institutionernes iagttagelser af og forventninger til familier og børn og endelig 3) en analyse af beslutningsprocesser med særligt fokus på, hvordan institutionerne iagttager forandringsprocesser, normalitet/afvigelse og inklusion/eksklusion til hjælp. I forlængelse af analyserne introduceres begrebet Refleksiv Inklusion, som et rammebegreb for et refleksivt socialt arbejde. Afhandlingen rummer desuden teoretiske diskussioner vedr. sociale problemer, kollektiv handlen og solidaritetsproblematikker i velfærdsstaten og socialt arbejde. Den behandler også temaer vedr. risikoiagttagelser af familier og børn i relation til normalitet og afvigelse, anbringelser af børn samt evidensbaseret viden om socialt arbejde. Afhandlingen er hovedsageligt baseret på og inspireret af Niklas Luhmanns sociologi og teorien om sociale systemer som autopoietiske selvreferentielle kommunikationssystemer men trækker på videreudviklinger heraf og søger at udvikle begrebsapparatet, så det kan anvendes til at studere og reflektere over samfundets sociale problemer. Afhandlingen rummer desuden teoretiske diskussioner af P. Bourdieus, M. Foucaults og E. Goffmans sociologiske perspektiver specielt i relation til forståelsen af magt og forandringsprocesser i socialt arbejde.

AB - Ph.d.afhandlingen er et teoretisk og empirisk bidrag til forståelsen af, hvordan sociale problemer (re)produceres med særligt fokus på, hvilken betydning socialt arbejdes institutioner har herfor. Afhandlingen baserer sig på en kvalitativt komparativt undersøgelse af behandlingskommunikation på to institutioner, der udfører familiebehandling. Undersøgelsen er gennemført ved brug af deltagende observation, dokumentstudier (jounaler) og kvalitative interviews. Behandlerblikket fremanalyseres via tre analyser: 1) en analyse af institutionernes funktionelle selvbeskrivelse, 2) en analyse af institutionernes iagttagelser af og forventninger til familier og børn og endelig 3) en analyse af beslutningsprocesser med særligt fokus på, hvordan institutionerne iagttager forandringsprocesser, normalitet/afvigelse og inklusion/eksklusion til hjælp. I forlængelse af analyserne introduceres begrebet Refleksiv Inklusion, som et rammebegreb for et refleksivt socialt arbejde. Afhandlingen rummer desuden teoretiske diskussioner vedr. sociale problemer, kollektiv handlen og solidaritetsproblematikker i velfærdsstaten og socialt arbejde. Den behandler også temaer vedr. risikoiagttagelser af familier og børn i relation til normalitet og afvigelse, anbringelser af børn samt evidensbaseret viden om socialt arbejde. Afhandlingen er hovedsageligt baseret på og inspireret af Niklas Luhmanns sociologi og teorien om sociale systemer som autopoietiske selvreferentielle kommunikationssystemer men trækker på videreudviklinger heraf og søger at udvikle begrebsapparatet, så det kan anvendes til at studere og reflektere over samfundets sociale problemer. Afhandlingen rummer desuden teoretiske diskussioner af P. Bourdieus, M. Foucaults og E. Goffmans sociologiske perspektiver specielt i relation til forståelsen af magt og forandringsprocesser i socialt arbejde.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Behandlerblikket

PB - Institut for Sociale Forhold og Organisation, Aalborg Universitet

CY - Aalborg Universitet

ER -