Betons Brudenergi: Maskine tol G_F-Forsøg

Jens Kristian Jehrbo Jensen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

85 Downloads (Pure)

I denne rapport beskrives den maskine, der anvendes til bestemmelse af betons brudenergi. En betonbjælke med kærv belastes, og samhørende værdier mellem kraft og deformation måles. Disse værdier danner grundlaget for beregning af betonens brudenergi udtrykt som en GF -værdi (kN ·m) svarende til et areal under den optegnede kurve. Teorien er opstillet af Hillerborg (1), og RI LEM ( 4) har givet forslag til maskinens opbygning. Maskinen er i sin første udgave fremstillet af medarbejdere ved laboratoriet for bærende konstruktioner. Der er løbende sket ændringer, således at der nu kan afprøves flere forskellige bjælkestørrelser. Der er udarbejdet et sæt tegninger til maskinen af teknisk assistent Poul Skørbæk, og rapporten er renskrevet af overassistent Tove Jensen, begge fra Instituttet for Bygningsteknik.
    Tak for en god indsats!
    UdgivelsesstedAalborg