Betontilslagsmaterialers absorption bestemt ved styrkeforsøg: Forundersøgelse

A. D. Herholdt

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

306 Downloads (Pure)

Rapporten omhandler en kort, indledende forsøgsrække i et projekt, hvis grundlæggende ide er bestemmelse af tilslagsmaterialers absorption via måling af betons trykstyrke.
    Forsøgsrækken er bygget op over en til formålet opstillet teoretisk model, i henhold til hvilken ln fe afhænger lineært af VJC og 1/C. De opnåede resultater tillader ikke nogen konklusion; efter alt at dømme har betonens vandindhold ikke været under tilstrækkelig kontrol.
    Både sætmål og trykstyrke vil imidlertid reagere på ændringer i vandindholdet. For en beton med i øvrigt given sammensætning kan man derfor så at sige "eliminere" vandindholdet, så der fremkommer en direkte relation mellem trykstyrke og sætmål.
    På grundlag af en sådan teoretisk relation er foretaget en friere analyse af forsøgsresultaterne; analysen taler til gunst for projektets grundlæggende ide.
    Bidragets oversatte titelAbsorption of Concrete Aggregates Measured by Strength Tests
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag