Bevidsthed, erkendelse og kreativitet. om egenterapi på Musikterapiuddannelsen, set i lyset af kybernetisk psykologi.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

296 Downloads (Pure)

Resumé

Artiklen belyser et element, som er højt prioriteret i den musikterapeutiske uddannelse ved Aalborg Universitet, nemlig egenterapi – også kaldet læreterapi eller egenerfaring. Det drejer sig om de fag og forløb, hvor den terapeutstuderende oplever at være i klientens position. Formålet med den obligatoriske egenterapeutiske del af musikterapitræningen forholdes i nærværende artikel til den kybernetiske psykologi og bevidsthedsteori, sådan som den er beskrevet og udviklet af den danske psykoterapeut og forfatter Ole Vedfelt. Egenterapien ses i dette lys som praktisk træning i bevidsthedsmæssigt nærvær og bevægelse, og der argumenteres for, at denne træning har stor betydning i forhold til den studerendes udvikling af musikterapeutisk identitet og professionel kompetence. Der defineres fire niveauer i de musikterapeutiske læreprocesser, hvilket illustreres med en række vignetter.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPsyke & Logos
Vol/bindÅrgang 28
Udgave nummerNr. 1, 2007
Sider (fra-til)548-573
ISSN0107-1211
StatusUdgivet - 2007

Citer dette

@article{5ee5a9fe020f4f12a5b45b39d416db74,
title = "Bevidsthed, erkendelse og kreativitet.: om egenterapi p{\aa} Musikterapiuddannelsen, set i lyset af kybernetisk psykologi.",
abstract = "Artiklen belyser et element, som er h{\o}jt prioriteret i den musikterapeutiske uddannelse ved Aalborg Universitet, nemlig egenterapi – ogs{\aa} kaldet l{\ae}reterapi eller egenerfaring. Det drejer sig om de fag og forl{\o}b, hvor den terapeutstuderende oplever at v{\ae}re i klientens position. Form{\aa}let med den obligatoriske egenterapeutiske del af musikterapitr{\ae}ningen forholdes i n{\ae}rv{\ae}rende artikel til den kybernetiske psykologi og bevidsthedsteori, s{\aa}dan som den er beskrevet og udviklet af den danske psykoterapeut og forfatter Ole Vedfelt. Egenterapien ses i dette lys som praktisk tr{\ae}ning i bevidsthedsm{\ae}ssigt n{\ae}rv{\ae}r og bev{\ae}gelse, og der argumenteres for, at denne tr{\ae}ning har stor betydning i forhold til den studerendes udvikling af musikterapeutisk identitet og professionel kompetence. Der defineres fire niveauer i de musikterapeutiske l{\ae}reprocesser, hvilket illustreres med en r{\ae}kke vignetter.",
author = "Charlotte Lindvang",
year = "2007",
language = "Dansk",
volume = "{\AA}rgang 28",
pages = "548--573",
journal = "Psyke & Logos",
issn = "0107-1211",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "Nr. 1, 2007",

}

Bevidsthed, erkendelse og kreativitet. om egenterapi på Musikterapiuddannelsen, set i lyset af kybernetisk psykologi. / Lindvang, Charlotte.

I: Psyke & Logos, Bind Årgang 28, Nr. Nr. 1, 2007, 2007, s. 548-573.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Bevidsthed, erkendelse og kreativitet.

T2 - om egenterapi på Musikterapiuddannelsen, set i lyset af kybernetisk psykologi.

AU - Lindvang, Charlotte

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Artiklen belyser et element, som er højt prioriteret i den musikterapeutiske uddannelse ved Aalborg Universitet, nemlig egenterapi – også kaldet læreterapi eller egenerfaring. Det drejer sig om de fag og forløb, hvor den terapeutstuderende oplever at være i klientens position. Formålet med den obligatoriske egenterapeutiske del af musikterapitræningen forholdes i nærværende artikel til den kybernetiske psykologi og bevidsthedsteori, sådan som den er beskrevet og udviklet af den danske psykoterapeut og forfatter Ole Vedfelt. Egenterapien ses i dette lys som praktisk træning i bevidsthedsmæssigt nærvær og bevægelse, og der argumenteres for, at denne træning har stor betydning i forhold til den studerendes udvikling af musikterapeutisk identitet og professionel kompetence. Der defineres fire niveauer i de musikterapeutiske læreprocesser, hvilket illustreres med en række vignetter.

AB - Artiklen belyser et element, som er højt prioriteret i den musikterapeutiske uddannelse ved Aalborg Universitet, nemlig egenterapi – også kaldet læreterapi eller egenerfaring. Det drejer sig om de fag og forløb, hvor den terapeutstuderende oplever at være i klientens position. Formålet med den obligatoriske egenterapeutiske del af musikterapitræningen forholdes i nærværende artikel til den kybernetiske psykologi og bevidsthedsteori, sådan som den er beskrevet og udviklet af den danske psykoterapeut og forfatter Ole Vedfelt. Egenterapien ses i dette lys som praktisk træning i bevidsthedsmæssigt nærvær og bevægelse, og der argumenteres for, at denne træning har stor betydning i forhold til den studerendes udvikling af musikterapeutisk identitet og professionel kompetence. Der defineres fire niveauer i de musikterapeutiske læreprocesser, hvilket illustreres med en række vignetter.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - Årgang 28

SP - 548

EP - 573

JO - Psyke & Logos

JF - Psyke & Logos

SN - 0107-1211

IS - Nr. 1, 2007

ER -