Big Data, Analytics, Læring og Uddannelse - et kritisk blik

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

1674 Downloads (Pure)

Abstract

Begreber som Big Data og Learning Analytics er begyndt at cirkulere inden for undervisningsverdenen, og der er store forhåbninger og forestillinger om, hvilke positive forandringer det vil medføre for uddannelsessektoren. Samtidig lader det til, at forståelsen af hvad Big Data og Learning Analytics er og kan, er mere vag og tåget end de store forhåbninger og forestillinger lader ane. I artiklen vil jeg derfor kaste et kritisk blik på vores forestillinger om uddannelsesteknologier i almindelighed, og Big Data og Analytics i særdeleshed.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLiv i skolen : tidsskriftet om lærernes hverdag og det gode arbejde i skolen
Vol/bind2016
Udgave nummer3
Sider (fra-til)78-88
ISSN1398-2613
StatusUdgivet - okt. 2016

Emneord

  • Big data
  • Learning Analytics
  • Kritik
  • Skole
  • Skoleledere
  • Debat
  • Læring

Citationsformater