Bilisters hastighed på gennemfartsveje i mindre danske byer

Morten Jørgensen, Lars Bolet, Niels Agerholm

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

Resumé

Sammenhængen mellem trafikulykker og hastighed viser, at øget hastighed resulterer i flere og mere alvorlige trafikulykker. Tidligere undersøgelser har indikeret, at bilister overskrider hastighedsgrænsen på gennemfartsveje i mindre byer i Danmark. For at holde farten nede i bygennemfarter er der i Danmark traditionelt anvendt vejtekniske tiltag i form af bump, forsætninger og byporte. Formålet med denne undersøgelse er at finde ud af, hvilken effekt disse tiltag har på bilisters kørselsadfærd i gennemfartsbyer i Danmark. Undersøgelsen er foretaget på baggrund af GPS-baserede data fra kørende biler for 14 gennemfartsbyer i Nordjylland. Undersøgelsen viser, at enkeltstående bump og forsætninger kun har meget lokal effekt og ikke er tilstrækkelige til at holde bilisternes hastighed nede i byerne. Bilisterne øger hastigheden igen umiddelbart efter passagen af tiltaget. Kun hvor der er etableret bump og forsætninger efter Vejreglernes anbefalinger, er hastigheden reduceret, som ønsket. En tætliggende randbebyggelse reducerer også hastigheden i en del bygennemfarter, men den har ingen effekt på de højeste hastigheder.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDanish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning
Sider (fra-til)1-15
Antal sider15
ISSN1903-1092
StatusUdgivet - 2014
BegivenhedTrafikdage på Aalborg Universitet (2014) - Aalborg Universitet, Aalborg, Danmark
Varighed: 25 aug. 201426 aug. 2014

Konference

KonferenceTrafikdage på Aalborg Universitet (2014)
LokationAalborg Universitet
LandDanmark
ByAalborg
Periode25/08/201426/08/2014

Emneord

  • Trafiksikkerhed
  • Gennemfartsveje
  • Hastighedsprofiler
  • Hastighedsgrænser
  • Potensmodellen

Citer dette

@inproceedings{52b8300bf7384d378f347f53cc76df65,
title = "Bilisters hastighed p{\aa} gennemfartsveje i mindre danske byer",
abstract = "Sammenh{\ae}ngen mellem trafikulykker og hastighed viser, at {\o}get hastighed resulterer i flere og mere alvorlige trafikulykker. Tidligere unders{\o}gelser har indikeret, at bilister overskrider hastighedsgr{\ae}nsen p{\aa} gennemfartsveje i mindre byer i Danmark. For at holde farten nede i bygennemfarter er der i Danmark traditionelt anvendt vejtekniske tiltag i form af bump, fors{\ae}tninger og byporte. Form{\aa}let med denne unders{\o}gelse er at finde ud af, hvilken effekt disse tiltag har p{\aa} bilisters k{\o}rselsadf{\ae}rd i gennemfartsbyer i Danmark. Unders{\o}gelsen er foretaget p{\aa} baggrund af GPS-baserede data fra k{\o}rende biler for 14 gennemfartsbyer i Nordjylland. Unders{\o}gelsen viser, at enkeltst{\aa}ende bump og fors{\ae}tninger kun har meget lokal effekt og ikke er tilstr{\ae}kkelige til at holde bilisternes hastighed nede i byerne. Bilisterne {\o}ger hastigheden igen umiddelbart efter passagen af tiltaget. Kun hvor der er etableret bump og fors{\ae}tninger efter Vejreglernes anbefalinger, er hastigheden reduceret, som {\o}nsket. En t{\ae}tliggende randbebyggelse reducerer ogs{\aa} hastigheden i en del bygennemfarter, men den har ingen effekt p{\aa} de h{\o}jeste hastigheder.",
keywords = "Trafiksikkerhed, Gennemfartsveje, Hastighedsprofiler, Hastighedsgr{\ae}nser, Potensmodellen",
author = "Morten J{\o}rgensen and Lars Bolet and Niels Agerholm",
year = "2014",
language = "Dansk",
pages = "1--15",
journal = "Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning",
issn = "1903-1092",
publisher = "Division for Transportation Engineering, AAU",

}

Bilisters hastighed på gennemfartsveje i mindre danske byer. / Jørgensen, Morten; Bolet, Lars; Agerholm, Niels.

I: Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning, 2014, s. 1-15.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

TY - GEN

T1 - Bilisters hastighed på gennemfartsveje i mindre danske byer

AU - Jørgensen, Morten

AU - Bolet, Lars

AU - Agerholm, Niels

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Sammenhængen mellem trafikulykker og hastighed viser, at øget hastighed resulterer i flere og mere alvorlige trafikulykker. Tidligere undersøgelser har indikeret, at bilister overskrider hastighedsgrænsen på gennemfartsveje i mindre byer i Danmark. For at holde farten nede i bygennemfarter er der i Danmark traditionelt anvendt vejtekniske tiltag i form af bump, forsætninger og byporte. Formålet med denne undersøgelse er at finde ud af, hvilken effekt disse tiltag har på bilisters kørselsadfærd i gennemfartsbyer i Danmark. Undersøgelsen er foretaget på baggrund af GPS-baserede data fra kørende biler for 14 gennemfartsbyer i Nordjylland. Undersøgelsen viser, at enkeltstående bump og forsætninger kun har meget lokal effekt og ikke er tilstrækkelige til at holde bilisternes hastighed nede i byerne. Bilisterne øger hastigheden igen umiddelbart efter passagen af tiltaget. Kun hvor der er etableret bump og forsætninger efter Vejreglernes anbefalinger, er hastigheden reduceret, som ønsket. En tætliggende randbebyggelse reducerer også hastigheden i en del bygennemfarter, men den har ingen effekt på de højeste hastigheder.

AB - Sammenhængen mellem trafikulykker og hastighed viser, at øget hastighed resulterer i flere og mere alvorlige trafikulykker. Tidligere undersøgelser har indikeret, at bilister overskrider hastighedsgrænsen på gennemfartsveje i mindre byer i Danmark. For at holde farten nede i bygennemfarter er der i Danmark traditionelt anvendt vejtekniske tiltag i form af bump, forsætninger og byporte. Formålet med denne undersøgelse er at finde ud af, hvilken effekt disse tiltag har på bilisters kørselsadfærd i gennemfartsbyer i Danmark. Undersøgelsen er foretaget på baggrund af GPS-baserede data fra kørende biler for 14 gennemfartsbyer i Nordjylland. Undersøgelsen viser, at enkeltstående bump og forsætninger kun har meget lokal effekt og ikke er tilstrækkelige til at holde bilisternes hastighed nede i byerne. Bilisterne øger hastigheden igen umiddelbart efter passagen af tiltaget. Kun hvor der er etableret bump og forsætninger efter Vejreglernes anbefalinger, er hastigheden reduceret, som ønsket. En tætliggende randbebyggelse reducerer også hastigheden i en del bygennemfarter, men den har ingen effekt på de højeste hastigheder.

KW - Trafiksikkerhed

KW - Gennemfartsveje

KW - Hastighedsprofiler

KW - Hastighedsgrænser

KW - Potensmodellen

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

SP - 1

EP - 15

JO - Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning

JF - Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning

SN - 1903-1092

ER -