Biologi og Idræt – et funktionelt kompetenceudviklende tværfagligt samarbejde?

Lars Domino Østergaard, Elmose Steffen, Oline Anita Bjørkelund, Poul Ravn Stidsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

I naturfagssamarbejdet omkring fælles faglige fokusområder er der nogle biologifaglige indholdsområder, der er vanskeligt at integrere i samarbejdet med de to andre naturfag i overbygningen. I nærværende artikel beskrives hvordan disse områder i tværfagligt samarbejde med idræt kan dækkes ind, og være med til at udvikle både elevernes naturfaglige og idrætsfaglige kompetencer. Igennem to projektperioder arbejdede elever fra fire folkeskoler tværfagligt og undersøgelsesbaserede med fællesfaglige problemstillinger for biologi og idræt. Ved hjælp af observationer og interview blev det belyst, hvilke fordele der var i forhold til elevernes kompetenceudvikling i de to fag, og ligeledes hvilke udfordringer, der er ved at arbejde undersøgelsesbaseret og tværfagligt i de to fag.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind4
Sider (fra-til)55-71
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 4 dec. 2018

Citer dette

Østergaard, Lars Domino ; Steffen, Elmose ; Bjørkelund, Oline Anita ; Stidsen, Poul Ravn . / Biologi og Idræt – et funktionelt kompetenceudviklende tværfagligt samarbejde?. I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2018 ; Bind 4. s. 55-71.
@article{9c23f6d42f7a48e3a0227ed94be38308,
title = "Biologi og Idr{\ae}t – et funktionelt kompetenceudviklende tv{\ae}rfagligt samarbejde?",
abstract = "I naturfagssamarbejdet omkring f{\ae}lles faglige fokusomr{\aa}der er der nogle biologifaglige indholdsomr{\aa}der, der er vanskeligt at integrere i samarbejdet med de to andre naturfag i overbygningen. I n{\ae}rv{\ae}rende artikel beskrives hvordan disse omr{\aa}der i tv{\ae}rfagligt samarbejde med idr{\ae}t kan d{\ae}kkes ind, og v{\ae}re med til at udvikle b{\aa}de elevernes naturfaglige og idr{\ae}tsfaglige kompetencer. Igennem to projektperioder arbejdede elever fra fire folkeskoler tv{\ae}rfagligt og unders{\o}gelsesbaserede med f{\ae}llesfaglige problemstillinger for biologi og idr{\ae}t. Ved hj{\ae}lp af observationer og interview blev det belyst, hvilke fordele der var i forhold til elevernes kompetenceudvikling i de to fag, og ligeledes hvilke udfordringer, der er ved at arbejde unders{\o}gelsesbaseret og tv{\ae}rfagligt i de to fag.",
author = "{\O}stergaard, {Lars Domino} and Elmose Steffen and Bj{\o}rkelund, {Oline Anita} and Stidsen, {Poul Ravn}",
year = "2018",
month = "12",
day = "4",
language = "Dansk",
volume = "4",
pages = "55--71",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",

}

Biologi og Idræt – et funktionelt kompetenceudviklende tværfagligt samarbejde? / Østergaard, Lars Domino; Steffen, Elmose; Bjørkelund, Oline Anita; Stidsen, Poul Ravn .

I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Bind 4, 04.12.2018, s. 55-71.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Biologi og Idræt – et funktionelt kompetenceudviklende tværfagligt samarbejde?

AU - Østergaard, Lars Domino

AU - Steffen, Elmose

AU - Bjørkelund, Oline Anita

AU - Stidsen, Poul Ravn

PY - 2018/12/4

Y1 - 2018/12/4

N2 - I naturfagssamarbejdet omkring fælles faglige fokusområder er der nogle biologifaglige indholdsområder, der er vanskeligt at integrere i samarbejdet med de to andre naturfag i overbygningen. I nærværende artikel beskrives hvordan disse områder i tværfagligt samarbejde med idræt kan dækkes ind, og være med til at udvikle både elevernes naturfaglige og idrætsfaglige kompetencer. Igennem to projektperioder arbejdede elever fra fire folkeskoler tværfagligt og undersøgelsesbaserede med fællesfaglige problemstillinger for biologi og idræt. Ved hjælp af observationer og interview blev det belyst, hvilke fordele der var i forhold til elevernes kompetenceudvikling i de to fag, og ligeledes hvilke udfordringer, der er ved at arbejde undersøgelsesbaseret og tværfagligt i de to fag.

AB - I naturfagssamarbejdet omkring fælles faglige fokusområder er der nogle biologifaglige indholdsområder, der er vanskeligt at integrere i samarbejdet med de to andre naturfag i overbygningen. I nærværende artikel beskrives hvordan disse områder i tværfagligt samarbejde med idræt kan dækkes ind, og være med til at udvikle både elevernes naturfaglige og idrætsfaglige kompetencer. Igennem to projektperioder arbejdede elever fra fire folkeskoler tværfagligt og undersøgelsesbaserede med fællesfaglige problemstillinger for biologi og idræt. Ved hjælp af observationer og interview blev det belyst, hvilke fordele der var i forhold til elevernes kompetenceudvikling i de to fag, og ligeledes hvilke udfordringer, der er ved at arbejde undersøgelsesbaseret og tværfagligt i de to fag.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 4

SP - 55

EP - 71

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

ER -