Boligliv i Højden: Ny viden om boligmiljø og socialt liv i de danske højhuse

Mette Mechlenborg, Katinka Hauxner

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

238 Downloads (Pure)

Der bygges flere og flere højhuse i Danmark, og de bliver højere og højere. En stor del af de nye højhuse er indrettet til beboelse eller en kombination af erhverv og bolig. Nye højhuse skaber jævnlig debat i forhold til deres betydningen for byernes skyline og byrum. Men der mangler tidssvarende viden om, hvordan der skabes et godt dansk boligmiljø og gode rammer for livskvalitet i højden. Det forsøger denne rapport at bidrage til. Det er cirka 50 år siden instituttet sidst publicerede en rapport om højhusliv, nemlig da Jeanne Morville udkom med sin undersøgelse af Planlægning af børns udemiljø i etageområder for Statens Byggeforskningsinstitut 1969. Rapporten satte dengang fokus på de erfaringer, der knyttede sig til et boligliv i etagebyggeri – højhus – og i særlig grad på den negative indvirkning højhuslivet havde på børnene og de unges liv. Siden Morvilles rapport er der sket markante ændringer i livsformer, familieformer, fællesskaber og måder at leve på. Inden for boligforskningen er der udviklet mere nuancerede indsigter i danskernes boligpræferencer og sammenhængen mellem livsfaser og boligformer, og dermed forskellige gruppers forskellige ønsker og behov i forhold til deres bolig. Samtidig er der bygget nye typer af højhuse i både Danmark og i udlandet.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn