Brug af data og forskningsviden i dagtilbud

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Med afsæt i forskning om brug af data og forskningsbaseret viden til forbedring af pædagogisk praksis inddrager denne artikel forskellige perspektiver på den dokumentations- og evalueringspraksis, der kobler sig til dagtilbudsreformen og til arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan. Endvidere formidles udvalgte resultater fra tolv interviews, der er gennemført i seks dagtilbud med ledelsen og repræsentanter for det pædagogiske personale, og som bl.a. undersøger hvilke former for data og forskningsviden, der pt. findes i dagtilbuddene, samt det pædagogiske personales oplevelse af og perspektiver på brug af disse vidensformer.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer5
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind57
Udgave nummer2
Sider (fra-til)53 - 73
Antal sider20
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Kvalitet i dagtilbud
  • Evaluering
  • Evalueringskultur
  • Læreplan
  • Dokumentation
  • Brug af data og forskningsbaseret viden
  • Forbedringsarbejde
  • Program for læringsledelse - dagtilbud

    Hansen, O. (Projektleder), Ringsmose, C. (PI (principal investigator)), Hansen, L. S. (Projektkoordinator), Hansen, O. H. (PI (principal investigator)) & Falkesgaard, C. B. (Projektdeltager)

    01/08/201531/10/2020

    Projekter: ProjektForskning

Citationsformater