Building Professional Capital for High-Quality Early Childhood Education and Care

Bidragets oversatte titel: Udvikling af Professionel kapital som afsæt for arbejdet med kvalitet i dagtilbud

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Abstrakt

I dette kapitel introduceres professionel kapital som en forståelsesramme og optik for det løbende arbejde med den professionelle og organisatoriske læring, der skal sikre at der løbende sker en forbedring af det pædagogiske læringsmiljø med det mål at alle børn får mulighed for trivsel, læring og udvikling som en del af deres dagtilbudshverdag. Professionel kapital tilbyder en sammenhængende tilgang for, hvordan man kan opbygge gode læringsmiljøer i en pædagogisk kontekst, samt en måde at forstå, hvorledes man som individ løbende kan forbedre sin egen praksis til gavn for de implicerede børn, samtidig med at kvaliteten i løsningen af kerneopgaven også udvikles for de kolleger, man samarbejde med, samt på tværs af hele personalegruppen. Som et eksempel på dette kobles teorien om professionel kapital til udvalgte erfaringer og resultater fra Program for læringsledelse – dagtilbud, der var et forsknings- og udviklingsprojekt, som fra 2015 – 2019 pågik i 6 danske kommuner og i alt 165 dagtilbud. I projektet blev professionel kapital anvendt som forståelsesramme og pejlemærke for arbejdet med opbygning af de kompetencer og den kapacitet, som en virkningsfuld pædagogisk praksis for alle børn kræver.
Bidragets oversatte titelUdvikling af Professionel kapital som afsæt for arbejdet med kvalitet i dagtilbud
OriginalsprogEngelsk
ForlagSpringer
Antal sider21
Rekvirerende organisationSpringer Nature
StatusAccepteret/In press - sep. 2022
NavnSpringer Nature

Note vedr. afhandling

Artiklen er en del af min phd. afhandling.

Emneord

  • Professionel kapital
  • Dagtilbud
  • Kvalitet
  • Capacity Building
  • Læringsledelse

Citationsformater