Certificering og kvalificering: En komparativ analyse af skriftlige opgaver på to læreruddannelser rettet mod ungdomsuddannelser

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

66 Downloads (Pure)

Abstrakt

Nye lærere certificeres og kvalificeres gennem uddannelse til professionen som lærer. De vurderes ofte på flere måder gennem deres uddannelsesforløb, og forskning viser, at der findes en række forskellige metodiske tilgange til at kvalificere sådanne forløb. For gymnasielærere og erhvervsskolelærere i Danmark gælder, at de skal tage en pædagogiske uddannelse som forudsætning for deres undervisning på en ungdomsuddannelse. Rammerne for de to uddannelser er forskellige, men der indgår i begge uddannelser en afsluttende skriftlig opgave. Sådanne opgaver er indgår i datamaterialet indsamlet i to kvalitative studier. På baggrund af Bernstiens teori om den pædagogiske anordning og Dahler-Larsens opdeling af evaluering som kontrol og som konstitutiv analyseres indhold, karakterer for og litteraturvalg i disse afsluttende opgaver.

Konklusionen er, at form og indhold i opgaverne varierer mellem de to uddannelser, ligesom karakterniveauer er forskelligt. Desuden bygger de studerende på de to uddannelser på forskellige litteratur i forhold til rettethed mod sektor og målgruppe på ungdomsuddannelser, anvendelse af internationale referencer samt metodisk og videnskabsteoretisk orienteret litteratur. På den baggrund diskuteres skriftlige opgavers betydning for læreres professionalisering gennem læreruddannelser.
Bidragets oversatte titelCertification and Qualification: A Comparative Analysis of the Final Thesis at Two Teacher Educations
OriginalsprogDansk
TidsskriftSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD
Vol/bind4
Udgave nummer1
Sider (fra-til)174-195
Antal sider22
ISSN2464-4153
DOI
StatusUdgivet - 23 feb. 2019
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Gymnasielærer
  • Erhvervsskolelærer
  • skriftlige opgaver
  • læreruddannelse
  • evaluering
  • Bernstein
  • professionalisering
  • certificering

Fingeraftryk Dyk ned i forskningsemnerne om 'Certificering og kvalificering: En komparativ analyse af skriftlige opgaver på to læreruddannelser rettet mod ungdomsuddannelser'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater