Abstract
Ligger der en ideologisk og aktivistisk samfundskritik i at gå i vintage-
genbrugstøj og i nyproducerede rekonstruktioner af vintagetøj?
Det mener den britiske chap-bevægelse, som er emnet for dette
kapitel, og påstanden efterprøves i en kvantitativ indholdsanalyse.
Produktion af tøj vil blive behandlet i kapitlet ud fra holdninger,
der går tilbage til Arts and Crafts-bevægelsen, og markedsføring,
som kritiserer ’fast fashion’-forbruget. Beklædning, mode og ideologier
kobles således sammen i kapitlet. Dets primære case og empiriske
grundlag er i alt 52 annoncer i bladet The Chap fra perioden
2015 til 2020. Kapitlets sekundære case er artikler i bladet suppleret
med bogudgivelser fra den britiske chap-bevægelse, der udgiver The
Chap.
genbrugstøj og i nyproducerede rekonstruktioner af vintagetøj?
Det mener den britiske chap-bevægelse, som er emnet for dette
kapitel, og påstanden efterprøves i en kvantitativ indholdsanalyse.
Produktion af tøj vil blive behandlet i kapitlet ud fra holdninger,
der går tilbage til Arts and Crafts-bevægelsen, og markedsføring,
som kritiserer ’fast fashion’-forbruget. Beklædning, mode og ideologier
kobles således sammen i kapitlet. Dets primære case og empiriske
grundlag er i alt 52 annoncer i bladet The Chap fra perioden
2015 til 2020. Kapitlets sekundære case er artikler i bladet suppleret
med bogudgivelser fra den britiske chap-bevægelse, der udgiver The
Chap.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Æstetik og Bæredygtighed |
Redaktører | Rasmus Grøn, Christian Jantzen |
Antal sider | 41 |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 24 dec. 2022 |
Sider | 85-126 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7573-005-6 |
Status | Udgivet - 24 dec. 2022 |
Navn | MÆRKK – Æstetik og Kommunikation |
---|---|
ISSN | 2245-2818 |
Emneord
- Chaps
- Genbrug
- Bæredygtighed
- Æstetisk kapitalisme
- Dandy