Citizen Science giver nye muligheder for Geografi og GIS

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

19 Downloads (Pure)

Oplysningstiden omkring slutningen af 1700-tallet var starten på det videnskabelige paradigme og den sociale og samfundsmæssige orden, som vi kender i dag. Der er en generel tro på, at samfundet udvikler sig gennem social og videnskabelig innovation, og at fremskridt bygger på et fundament af uddannelse og læring. Dette paradigme er kontinuerligt blevet institutionaliseret gennem skoler, universiteter og den akademiske konstitution af videnskaben. Men noget er under forandring i den måde, institutionerne bedriver forskning på i dag. Forandringen kommer blandt andet i kraft af, at borgerne tager deres mobiltelefon (smartphone) i hånden og går ud og laver borgerforskning (Citizen Science). Denne artikel viser eksempler fra forskningsprojektet PERICLES, hvor Citizen Science er brugt i forbindelse med dataindsamlingen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftGeoforum Perspektiv