CO2-krav og særlige bygningsforudsætninger: Udformning af model til beregning af overskridelse af grænseværdi ved øget klimapåvirkning grundet særlige bygningsforudsætninger

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

182 Downloads (Pure)

Fra 2023 skal alle nye bygninger i Danmark dokumentere klimapåvirkning ved hjælp af livscyklusvurderinger. Bygninger større end 1.000 m2 skal i øvrigt leve op til en CO2-grænseværdi på 12 kg CO2-ækv/m2/år.

Kravet er udformet på baggrund af konventionelt byggeri som kontor- og boligbyggeri, hvilket ikke afspejler alle bygninger, som yder en særlig funktion. Der er altså et behov for at forstå, om der vil være situationer for nyopførte bygninger, der har en særlig bygningsforudsætning, som gør, at CO2-kravet ikke kan overholdes. Rapporten undersøger derfor, hvilke særlige forudsætninger der kan medføre overskridelse af CO2-grænseværdien, og i hvilke tilfælde overskridelsen kan tillades. Derudover udarbejdes en beregningsmodel, som kan fastsætte en værdi for den tilladte overskridelse.
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagInstitut for Byggeri, By og Miljø (BUILD), Aalborg Universitet
Antal sider44
ISBN (Elektronisk)978-87-563-2052-8
StatusUdgivet - 29 aug. 2022
NavnBUILD Rapport
Nummer27
Vol/bind2022
ISSN2597-3118

Bibliografisk note

This publication is covered by the Danish Copyright Act.

Emneord

• Bygningsreglementet