Computational thinking karakteriseret som et sæt af kompetencer: En begrebskortlægning

Stine Ejsing-Duun, Morten Misfeldt, Daniel Gorm Andersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

100 Downloads (Pure)

Abstract

Når Teknologiforståelse rammer klasseværelset, står lærere og elever overfor et nyt fag, de endnu ikke er bekendte med. Faget er defineret igennem læreplan og fælles mål blandt andet gennem kompetenceområdet computationel tankegang . I denne artikel sætter vi fokus på, hvilke kompetencer der knytter sig til computational thinking ved at undersøge, hvordan de er beskrevet og defineret i tidligere forskning. Formålet er igennem denne begrebskortlægning at skabe et mere nuanceret sprog for indholdet af kompetenceområdet. Artiklen bygger på en litteraturgennemgang af international forskningslitteratur, der omtaler ”computational thinking” og kompetencer fra 2013, hvor en større litteraturgennemgang blev fortaget, og frem til 2018, hvor forsøget om Teknologiforståelse blev udrullet i Danmark, samtidigt med at en lang række andre lande påbegyndte egentlig implementering af programmering og computational thinking i grundskolen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Vol/bind6
Udgave nummer10
Sider (fra-til)405–429
Antal sider26
ISSN2445-6810
DOI
StatusUdgivet - 16 dec. 2021
BegivenhedKonference: Forskning i teknologiforståelsens fagdidaktik - Professionshøjskolen Absalon, Roskilde, Danmark
Varighed: 3 mar. 20223 mar. 2022
https://laeremiddel.dk/konference-forskning-i-teknologiforstaaelsens-fagdidaktik/

Konference

KonferenceKonference: Forskning i teknologiforståelsens fagdidaktik
LokationProfessionshøjskolen Absalon
Land/OmrådeDanmark
ByRoskilde
Periode03/03/202203/03/2022
Internetadresse

Citationsformater