Abstract
Denne Ph.d.-afhandling ser på resultatet af et treårigt forskningsprojekt om inddragelse af computationel tankegang i de yngste klasser i folkeskolen. Afhandlingen undersøger, på hvilke måder det pædagogiske personale kan være med til at bidrage med viden om, hvordan computationel tankegang inddrages i matematikundervisningen. Computationel tankegang som forskningsområde er i sin begyndelse, og meget af den forskning, der er på området, finder inddragelsen af computationel tankegang i en undervisningskontekst vanskelig. Omvendt viser resultater også, at arbejdet med computationel tankegang i en undervisningskontekst har potentialer for elevernes læring, hvor det blandet andet kan understøtte en mere problemorienteret tilgang til undervisningen. Afhandlingen bidrager således med et indblik i, hvordan det pædagogiske personale kan være med til at afdække og bidrage med viden om, hvordan computationel tankegang inddrages i matematikundervisningen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Vejledere |
|
Udgiver | |
ISBN'er, elektronisk | 978-87-7573-809-0 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2023 |
Bibliografisk note
Ph.d. vejleder:Professor Eva Brooks
Aalborg University
Ph.d. bi-vejledere:
Docent Susanne Dau
Professionshøjskolen UCN
Professor Morten Misfeldt
Københavns Universitet
Emneord
- Computationel tankegang
- Computational thinking
- Matematik
- Digitale Artefakter
- Transformativ Agency
- Cultural Historical Activity Theory