Dømt til socialpædagogik: Et studie af dilemmaer i den socialpædagogiske indsats på et botilbud for domfældte voksne med udviklingshæmning

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

1144 Downloads (Pure)

Abstrakt

Den danske straffelov bygger på det princip, at voksne lovovertrædere, som er sindssyge eller mentalt retarderede – det vil sige udviklingshæmmede – i gerningsøjeblikket er uegnede til at påtage sig straf og frifindes som følge heraf. Frifindelse for straf betyder, at lovovertrædere med psykiske lidelser og udviklingshæmning ikke modtager dom med tilsyn eller fængsling til følge inden for Kriminalforsorgens regi. De ikendes andre former for foranstaltninger, som findes egnede til at forebygge, at de begår nye forbrydelser. Hvor lovovertrædere med psykiske lidelser ikendes dom til behandling på en psykiatrisk afdeling, ikendes voksne udviklingshæmmede lovovertrædere dom til at underkaste sig socialpædagogisk behandling på et botilbud inden for rammerne af Lov om Social Service. Denne afhandling undersøger den socialpædagogiske indsatsform, som voksne lovovertrædere med udviklingshæmning strafferetsligt ikendes, når de modtager dom til at underkaste dem en socialpædagogisk kriminalpræventiv behandlingsindsats på et botilbud. Afhandlingen undersøger hvorfor den socialpædagogiske indsats overfor domfældte udviklingshæmmede på botilbud forekommer at være en dilemmafyldt indsats, som er vanskelig at tilrettelægge og udøve i praksis for det pædagogiske personale.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider191
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-841-3
DOI
StatusUdgivet - 2016
NavnPh.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-1256

Bibliografisk note

Ph.d. vejleder:
Professor Inge Bryderup, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet

Ph.d. bi-vejledere:
Lektor Anne Breumlund, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet
Lektor Maja Lundemark Andersen, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet

Citationsformater