Da 8. og 9. skoleår blev obligatoriske: Idéerne og konteksten bag oprettelsen af Statens Pædagogiske Forsøgscenter (SPF)

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Pædagogisk forsøgs- og udviklingsarbejde har gennem tiden spillet en vigtig rolle i grundskolens udvikling, både i forbindelse med planlægningen af forandringer og i forbindelse med realisering af politikker og lovgivning. Statens Pædagogiske Forsøgscenter (SPF), der blev besluttet oprettet i 1964, skiller sig ud ved at være den første statslige forsøgsskole for grundskoleområdet i Danmark, dvs. finansieret af staten og indskrevet i statens lovgivning. Under inspiration af den såkaldte ’rumlige vending’ inden for historisk analyse beskæftiger vi os i artiklen med baggrunden for SPF’s oprettelse samt den rolle, centret var tiltænkt at spille i det pædagogiske og uddannelsespolitiske landskab, herunder ikke mindst den politiske ambition om at gøre det 8. og 9. skoleår obligatoriske
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelseshistorie
Antal sider21
ISSN0900-226X
StatusAccepteret/In press - 2019

Emneord

  • Folkeskolen
  • Pædagogisk udviklingsarbejde
  • Skolepolitik
  • Uddannelsespolitik
  • Rumlig vending
  • Transnational
  • K. Helveg Petersen

Citer dette

@article{040c368e781c4244a3b6224149ffa7e2,
title = "Da 8. og 9. skole{\aa}r blev obligatoriske: Id{\'e}erne og konteksten bag oprettelsen af Statens P{\ae}dagogiske Fors{\o}gscenter (SPF)",
abstract = "P{\ae}dagogisk fors{\o}gs- og udviklingsarbejde har gennem tiden spillet en vigtig rolle i grundskolens udvikling, b{\aa}de i forbindelse med planl{\ae}gningen af forandringer og i forbindelse med realisering af politikker og lovgivning. Statens P{\ae}dagogiske Fors{\o}gscenter (SPF), der blev besluttet oprettet i 1964, skiller sig ud ved at v{\ae}re den f{\o}rste statslige fors{\o}gsskole for grundskoleomr{\aa}det i Danmark, dvs. finansieret af staten og indskrevet i statens lovgivning. Under inspiration af den s{\aa}kaldte ’rumlige vending’ inden for historisk analyse besk{\ae}ftiger vi os i artiklen med baggrunden for SPF’s oprettelse samt den rolle, centret var tilt{\ae}nkt at spille i det p{\ae}dagogiske og uddannelsespolitiske landskab, herunder ikke mindst den politiske ambition om at g{\o}re det 8. og 9. skole{\aa}r obligatoriske",
keywords = "Folkeskolen, P{\ae}dagogisk udviklingsarbejde, Skolepolitik, Uddannelsespolitik, Rumlig vending, Transnational, K. Helveg Petersen",
author = "Andreasen, {Karen Egedal} and Christian Ydesen",
year = "2019",
language = "Dansk",
journal = "Uddannelseshistorie",
issn = "0900-226X",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

}

TY - JOUR

T1 - Da 8. og 9. skoleår blev obligatoriske

T2 - Idéerne og konteksten bag oprettelsen af Statens Pædagogiske Forsøgscenter (SPF)

AU - Andreasen, Karen Egedal

AU - Ydesen, Christian

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Pædagogisk forsøgs- og udviklingsarbejde har gennem tiden spillet en vigtig rolle i grundskolens udvikling, både i forbindelse med planlægningen af forandringer og i forbindelse med realisering af politikker og lovgivning. Statens Pædagogiske Forsøgscenter (SPF), der blev besluttet oprettet i 1964, skiller sig ud ved at være den første statslige forsøgsskole for grundskoleområdet i Danmark, dvs. finansieret af staten og indskrevet i statens lovgivning. Under inspiration af den såkaldte ’rumlige vending’ inden for historisk analyse beskæftiger vi os i artiklen med baggrunden for SPF’s oprettelse samt den rolle, centret var tiltænkt at spille i det pædagogiske og uddannelsespolitiske landskab, herunder ikke mindst den politiske ambition om at gøre det 8. og 9. skoleår obligatoriske

AB - Pædagogisk forsøgs- og udviklingsarbejde har gennem tiden spillet en vigtig rolle i grundskolens udvikling, både i forbindelse med planlægningen af forandringer og i forbindelse med realisering af politikker og lovgivning. Statens Pædagogiske Forsøgscenter (SPF), der blev besluttet oprettet i 1964, skiller sig ud ved at være den første statslige forsøgsskole for grundskoleområdet i Danmark, dvs. finansieret af staten og indskrevet i statens lovgivning. Under inspiration af den såkaldte ’rumlige vending’ inden for historisk analyse beskæftiger vi os i artiklen med baggrunden for SPF’s oprettelse samt den rolle, centret var tiltænkt at spille i det pædagogiske og uddannelsespolitiske landskab, herunder ikke mindst den politiske ambition om at gøre det 8. og 9. skoleår obligatoriske

KW - Folkeskolen

KW - Pædagogisk udviklingsarbejde

KW - Skolepolitik

KW - Uddannelsespolitik

KW - Rumlig vending

KW - Transnational

KW - K. Helveg Petersen

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Uddannelseshistorie

JF - Uddannelseshistorie

SN - 0900-226X

ER -