Da Thisted gik i luften!

En analyse af Thisted Lufthavns historie og sociologi

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

Resumé

I denne artikel fokuseres der med udgangspunkt i den nye aeromobilitetsforskning specifikt på tilblivelsen og udviklingen af Thisted Lufthavn, der indgår som en del af et større forskningsprojekt omkring dansk lufthavns historie. I artiklen argumenteres der med udgangspunkt i thistedcasen for at etableringen og udviklingen af Thisted lufthavn ikke alene kan forklares via konventionelle transportøkonomiske teorier. I forhold til at skabe, implementere og udvikle en lufthavn eksisterer der således en række underbelyste institutionelle, politiske, geografiske, historiske, funktionelle, infrastrukturelle, planlægningsmæssige og sociologiske forhold, som har betydning for at netop nogle lufthavne i dag er blevet vigtige regionale, nationale eller internationale lufthavne mens andre helt – eller delvist – har mistet deres samfundsmæssige betydning. Alt sammen en viden der er centralt i forhold til at kunne forstå det danske aeromobilitets systems DNA. En sådan forståelse er afgørende for, at samfundet i højere kan udviklede det danske lufthavnsområde strategisk på en for samfundet hensigtsmæssig måde i fremtiden.
OriginalsprogDansk
TidsskriftArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
ISSN1603-9696
StatusUdgivet - 2013
BegivenhedTrafikdage 2013 - Aalborg Universitet, Aalborg, Danmark
Varighed: 26 aug. 201327 aug. 2013

Konference

KonferenceTrafikdage 2013
LokationAalborg Universitet
LandDanmark
ByAalborg
Periode26/08/201327/08/2013

Citer dette

@inproceedings{bf916c6585d44c4f95b21dd7360ecab5,
title = "Da Thisted gik i luften!: En analyse af Thisted Lufthavns historie og sociologi",
abstract = "I denne artikel fokuseres der med udgangspunkt i den nye aeromobilitetsforskning specifikt p{\aa} tilblivelsen og udviklingen af Thisted Lufthavn, der indg{\aa}r som en del af et st{\o}rre forskningsprojekt omkring dansk lufthavns historie. I artiklen argumenteres der med udgangspunkt i thistedcasen for at etableringen og udviklingen af Thisted lufthavn ikke alene kan forklares via konventionelle transport{\o}konomiske teorier. I forhold til at skabe, implementere og udvikle en lufthavn eksisterer der s{\aa}ledes en r{\ae}kke underbelyste institutionelle, politiske, geografiske, historiske, funktionelle, infrastrukturelle, planl{\ae}gningsm{\ae}ssige og sociologiske forhold, som har betydning for at netop nogle lufthavne i dag er blevet vigtige regionale, nationale eller internationale lufthavne mens andre helt – eller delvist – har mistet deres samfundsm{\ae}ssige betydning. Alt sammen en viden der er centralt i forhold til at kunne forst{\aa} det danske aeromobilitets systems DNA. En s{\aa}dan forst{\aa}else er afg{\o}rende for, at samfundet i h{\o}jere kan udviklede det danske lufthavnsomr{\aa}de strategisk p{\aa} en for samfundet hensigtsm{\ae}ssig m{\aa}de i fremtiden.",
author = "Claus Lassen and Reinau, {Kristian Hegner}",
year = "2013",
language = "Dansk",
journal = "Artikler fra Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
issn = "1603-9696",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

Da Thisted gik i luften! En analyse af Thisted Lufthavns historie og sociologi. / Lassen, Claus; Reinau, Kristian Hegner.

I: Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet, 2013.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

TY - GEN

T1 - Da Thisted gik i luften!

T2 - En analyse af Thisted Lufthavns historie og sociologi

AU - Lassen, Claus

AU - Reinau, Kristian Hegner

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - I denne artikel fokuseres der med udgangspunkt i den nye aeromobilitetsforskning specifikt på tilblivelsen og udviklingen af Thisted Lufthavn, der indgår som en del af et større forskningsprojekt omkring dansk lufthavns historie. I artiklen argumenteres der med udgangspunkt i thistedcasen for at etableringen og udviklingen af Thisted lufthavn ikke alene kan forklares via konventionelle transportøkonomiske teorier. I forhold til at skabe, implementere og udvikle en lufthavn eksisterer der således en række underbelyste institutionelle, politiske, geografiske, historiske, funktionelle, infrastrukturelle, planlægningsmæssige og sociologiske forhold, som har betydning for at netop nogle lufthavne i dag er blevet vigtige regionale, nationale eller internationale lufthavne mens andre helt – eller delvist – har mistet deres samfundsmæssige betydning. Alt sammen en viden der er centralt i forhold til at kunne forstå det danske aeromobilitets systems DNA. En sådan forståelse er afgørende for, at samfundet i højere kan udviklede det danske lufthavnsområde strategisk på en for samfundet hensigtsmæssig måde i fremtiden.

AB - I denne artikel fokuseres der med udgangspunkt i den nye aeromobilitetsforskning specifikt på tilblivelsen og udviklingen af Thisted Lufthavn, der indgår som en del af et større forskningsprojekt omkring dansk lufthavns historie. I artiklen argumenteres der med udgangspunkt i thistedcasen for at etableringen og udviklingen af Thisted lufthavn ikke alene kan forklares via konventionelle transportøkonomiske teorier. I forhold til at skabe, implementere og udvikle en lufthavn eksisterer der således en række underbelyste institutionelle, politiske, geografiske, historiske, funktionelle, infrastrukturelle, planlægningsmæssige og sociologiske forhold, som har betydning for at netop nogle lufthavne i dag er blevet vigtige regionale, nationale eller internationale lufthavne mens andre helt – eller delvist – har mistet deres samfundsmæssige betydning. Alt sammen en viden der er centralt i forhold til at kunne forstå det danske aeromobilitets systems DNA. En sådan forståelse er afgørende for, at samfundet i højere kan udviklede det danske lufthavnsområde strategisk på en for samfundet hensigtsmæssig måde i fremtiden.

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

JF - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

SN - 1603-9696

ER -