DANNELSE OG DEMOKRATI – GENBESØGT

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskning

Abstract

Skolegang og uddannelse blev et centralt omdrejningspunkt i den demokratiseringsproces, der fandt sted i løbet af 1900-tallet i Danmark. Og forbindelsen mellem (ud)dannelse og demokrati udgør et centralt tema i den skole- og uddannelseshistoriske forskning.
I denne session vil vi kaste nyt lys på den velkendte problemstilling. Det gør vi på tre forskellige måder. 1) Hvor vægten i den hidtidige forskning har ligget på den pædagogiske og politiske debat, trækker vi diskussionen i retning af den statslige styring. 2) Vi går ind i skolens fag, og viser, hvordan dannelses- og demokrati-temaet foldes ud i fx historie og/eller husgerning. 3) Endelig vil vi undersøge, hvordan idealet om demokrati og dannelse blev fortolket på kommunalt plan. Med nye teoretiske og metodologiske tilgange til problemstillingerne søger vi således mere komplekse svar, som kan bruges til at tænke nyt om skolens historie – og vise, hvordan gamle problemstillinger fortsat er aktuelle.
Sessionens tre oplæg spænder over hele det 20. århundrede frem til i dag, hvilket ydermere giver mulighed for en bredere diskussion af dannelsesbegrebets forandring over tid.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato25 maj 2022
Antal sider1
StatusUdgivet - 25 maj 2022
BegivenhedNORDIC EDUCATIONAL HISTORY CONFERENCE - Aalborg Universitet, Aalborg, Danmark
Varighed: 25 maj 202227 maj 2022
https://www.en.culture.aau.dk/research/conferences/nehc-22/

Konference

KonferenceNORDIC EDUCATIONAL HISTORY CONFERENCE
LokationAalborg Universitet
Land/OmrådeDanmark
ByAalborg
Periode25/05/202227/05/2022
Internetadresse

Emneord

  • History of Education
  • Denmark
  • Gender and Schooling
  • Home Economics

Citationsformater