Dannelse og kompetenceudvikling

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Resumé

    Artiklen udvikler et livsfilosofisk svar på spørgsmålet om, hvad dannelse er - i relation til de moderne diskussion om kompetenceudvikling. Der skelnes dels mellem tre niveauer i dannelsen (fra noget helt generelt: menneskelig vækst til det specifikke dannelsesindhold i en uddannelse), dels mellem dannelse som formning og som selvdannelse. Ud fra denne livsfilosofiske teori om dannelse gives et svar på spørgsmålet om hvilke kernekompetencer man finder hos den gode lærer, og der afsluttes med en stillingtagen til en relativt ny teori om dannelse som knyttet til anerkendelseskompetence.
    OriginalsprogDansk
    TitelLæring og forandring : Tværfaglige perspektiver
    RedaktørerAnnie Aarup Jensen, Palle Rasmussen
    Udgivelses stedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2009
    Udgave1
    Sider121-136
    ISBN (Trykt)8773079499, 9788773079492
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • Dannelse
    • Kompetence
    • Lærer
    • Livsfilosofisk teori

    Citer dette

    Pahuus, M. (2009). Dannelse og kompetenceudvikling. I A. Aarup Jensen, & P. Rasmussen (red.), Læring og forandring: Tværfaglige perspektiver (1 udg., s. 121-136). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
    Pahuus, Mogens. / Dannelse og kompetenceudvikling. Læring og forandring: Tværfaglige perspektiver. red. / Annie Aarup Jensen ; Palle Rasmussen. 1. udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2009. s. 121-136
    @inbook{d14d98f0f20711deb63d000ea68e967b,
    title = "Dannelse og kompetenceudvikling",
    abstract = "Artiklen udvikler et livsfilosofisk svar p{\aa} sp{\o}rgsm{\aa}let om, hvad dannelse er - i relation til de moderne diskussion om kompetenceudvikling. Der skelnes dels mellem tre niveauer i dannelsen (fra noget helt generelt: menneskelig v{\ae}kst til det specifikke dannelsesindhold i en uddannelse), dels mellem dannelse som formning og som selvdannelse. Ud fra denne livsfilosofiske teori om dannelse gives et svar p{\aa} sp{\o}rgsm{\aa}let om hvilke kernekompetencer man finder hos den gode l{\ae}rer, og der afsluttes med en stillingtagen til en relativt ny teori om dannelse som knyttet til anerkendelseskompetence.",
    keywords = "Dannelse, Kompetence, L{\ae}rer, Livsfilosofisk teori",
    author = "Mogens Pahuus",
    year = "2009",
    language = "Dansk",
    isbn = "8773079499",
    pages = "121--136",
    editor = "{Aarup Jensen}, Annie and Palle Rasmussen",
    booktitle = "L{\ae}ring og forandring",
    publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
    edition = "1",

    }

    Pahuus, M 2009, Dannelse og kompetenceudvikling. i A Aarup Jensen & P Rasmussen (red), Læring og forandring: Tværfaglige perspektiver. 1 udg, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, s. 121-136.

    Dannelse og kompetenceudvikling. / Pahuus, Mogens.

    Læring og forandring: Tværfaglige perspektiver. red. / Annie Aarup Jensen; Palle Rasmussen. 1. udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2009. s. 121-136.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    TY - CHAP

    T1 - Dannelse og kompetenceudvikling

    AU - Pahuus, Mogens

    PY - 2009

    Y1 - 2009

    N2 - Artiklen udvikler et livsfilosofisk svar på spørgsmålet om, hvad dannelse er - i relation til de moderne diskussion om kompetenceudvikling. Der skelnes dels mellem tre niveauer i dannelsen (fra noget helt generelt: menneskelig vækst til det specifikke dannelsesindhold i en uddannelse), dels mellem dannelse som formning og som selvdannelse. Ud fra denne livsfilosofiske teori om dannelse gives et svar på spørgsmålet om hvilke kernekompetencer man finder hos den gode lærer, og der afsluttes med en stillingtagen til en relativt ny teori om dannelse som knyttet til anerkendelseskompetence.

    AB - Artiklen udvikler et livsfilosofisk svar på spørgsmålet om, hvad dannelse er - i relation til de moderne diskussion om kompetenceudvikling. Der skelnes dels mellem tre niveauer i dannelsen (fra noget helt generelt: menneskelig vækst til det specifikke dannelsesindhold i en uddannelse), dels mellem dannelse som formning og som selvdannelse. Ud fra denne livsfilosofiske teori om dannelse gives et svar på spørgsmålet om hvilke kernekompetencer man finder hos den gode lærer, og der afsluttes med en stillingtagen til en relativt ny teori om dannelse som knyttet til anerkendelseskompetence.

    KW - Dannelse

    KW - Kompetence

    KW - Lærer

    KW - Livsfilosofisk teori

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 8773079499

    SN - 9788773079492

    SP - 121

    EP - 136

    BT - Læring og forandring

    A2 - Aarup Jensen, Annie

    A2 - Rasmussen, Palle

    PB - Aalborg Universitetsforlag

    CY - Aalborg

    ER -

    Pahuus M. Dannelse og kompetenceudvikling. I Aarup Jensen A, Rasmussen P, red., Læring og forandring: Tværfaglige perspektiver. 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2009. s. 121-136