Dansk kommuneplanlægning under forandring: en situationsrapport

Jørgen Møller

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

Kommunerne og den kommunale planlægning er i dag under et betydeligt forandringspres. Dette paper behandler, ud fra en forholdsvis praksisrelateret tilgang, den turbulente situation, som præger dansk, kommunal planlægning netop nu. Paperets hovedide er at give en beskrivelse og analyse af den danske kommuneplanlægning ved indgangen til 2000-årene, hvor mange ting i planlægningens hverdag forandres efter pres fra markedet , staten, kommuneorganisationerne, investorene, borgerne og planlæggerne selv. I denne forandringsproces kan der være god grund til at huske på, hvad den grundlæggende opgave for fysisk planlægning på kommunalt niveau egentlig har været, samt diskutere både hvad den er i øjeblikket, og hvad den kan blive til i fremtiden. Paperet rejser måske i virkeligheden flere spørgsmål end det giver svar på, hvilket skyldes, at velkendte politisk administrative strukturer er under opbrud (nedbrud), at kampen om plankompetencen i det åbne land raser, og at den naturbeskyttelsesvenlige lovgivning, som den tidligere regering stod for, er under hastig nedbrydning, samtidig med at den traditionelle byplanlæggerfaglighed udfordres af aktører med andre uddannelser og syn på byernes udvikling.
UdgivelsesstedAalborg Universitet
ForlagInstitut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet
Antal sider24
ISBN (Trykt)8790893808