Data warehouse til elbilers opladning og elpriser

Ove Andersen, Benjamin Bjerre Krogh, Kristian Torp

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

97 Downloads (Pure)

Resumé

Denne rapport præsenterer, hvordan GPS og CAN bus målinger fra opladning af elbilerne er renset for typiske fejl og gemt i et data warehouse. GPS og CAN bus målingerne er i data warehouset integreret med priserne fra det Nordeuropæiske el spotmarked Nord Pool Spot. Denne integration muliggør, at man kan analysere på priser for at oplade en elbil samt vurdere på, hvordan disse opladninger kan indpasses i el infrastrukturen.
GPS og CAN bus målingerne er opsamlet fra 176 elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot Ion) i kalenderårene 2012 og 2013 og målingerne stammer fra Test-en-elbil projektet. Data er renset for fejl så som uventede hop i kilometertælleren, uventede hop i State of Charge (SoC) værdien og svingende SoC værdier. For hver fejltype er fejlen beskrevet med et konkret eksempel fra rå data og antal af fejl er listet. Det beskrives yderligere, hvordan hver enkelt fejl er håndteret inden data læses ind i data warehouset.
Elbiler kan oplades både hjemme og ude. Elbilerne anvendt i Test-en-elbil projektet skrifter bruger hver 3.-6. måned. GPS data anvendes til at bestemme, hvor en bil hører hjemme. Herefter klassificeres opladninger som værende hjemme eller ude.
GPS og CAN bus målinger om opladningen af elbiler er sammen med priserne fra el spotmarkedet indlæst i et data warehouse, som er fuldt ud implementeret. Den logiske data model for dette data warehouse præsenteres i detaljer. Håndteringen af GPS og CAN bus målingerne er generisk og kan udvides til nye data kilder inklusive data fra andre lande.
OriginalsprogDansk
ForlagInstitut for Datalogi, Aalborg Universitet
Antal sider32
StatusUdgivet - 2014

Citer dette

Andersen, O., Krogh, B. B., & Torp, K. (2014). Data warehouse til elbilers opladning og elpriser. Institut for Datalogi, Aalborg Universitet.
Andersen, Ove ; Krogh, Benjamin Bjerre ; Torp, Kristian. / Data warehouse til elbilers opladning og elpriser. Institut for Datalogi, Aalborg Universitet, 2014. 32 s.
@book{cd37eb9430794a29810d1bac6924c0d8,
title = "Data warehouse til elbilers opladning og elpriser",
abstract = "Denne rapport pr{\ae}senterer, hvordan GPS og CAN bus m{\aa}linger fra opladning af elbilerne er renset for typiske fejl og gemt i et data warehouse. GPS og CAN bus m{\aa}lingerne er i data warehouset integreret med priserne fra det Nordeurop{\ae}iske el spotmarked Nord Pool Spot. Denne integration muligg{\o}r, at man kan analysere p{\aa} priser for at oplade en elbil samt vurdere p{\aa}, hvordan disse opladninger kan indpasses i el infrastrukturen. GPS og CAN bus m{\aa}lingerne er opsamlet fra 176 elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot Ion) i kalender{\aa}rene 2012 og 2013 og m{\aa}lingerne stammer fra Test-en-elbil projektet. Data er renset for fejl s{\aa} som uventede hop i kilometert{\ae}lleren, uventede hop i State of Charge (SoC) v{\ae}rdien og svingende SoC v{\ae}rdier. For hver fejltype er fejlen beskrevet med et konkret eksempel fra r{\aa} data og antal af fejl er listet. Det beskrives yderligere, hvordan hver enkelt fejl er h{\aa}ndteret inden data l{\ae}ses ind i data warehouset.Elbiler kan oplades b{\aa}de hjemme og ude. Elbilerne anvendt i Test-en-elbil projektet skrifter bruger hver 3.-6. m{\aa}ned. GPS data anvendes til at bestemme, hvor en bil h{\o}rer hjemme. Herefter klassificeres opladninger som v{\ae}rende hjemme eller ude.GPS og CAN bus m{\aa}linger om opladningen af elbiler er sammen med priserne fra el spotmarkedet indl{\ae}st i et data warehouse, som er fuldt ud implementeret. Den logiske data model for dette data warehouse pr{\ae}senteres i detaljer. H{\aa}ndteringen af GPS og CAN bus m{\aa}lingerne er generisk og kan udvides til nye data kilder inklusive data fra andre lande.",
author = "Ove Andersen and Krogh, {Benjamin Bjerre} and Kristian Torp",
year = "2014",
language = "Dansk",
publisher = "Institut for Datalogi, Aalborg Universitet",
address = "Danmark",

}

Andersen, O, Krogh, BB & Torp, K 2014, Data warehouse til elbilers opladning og elpriser. Institut for Datalogi, Aalborg Universitet.

Data warehouse til elbilers opladning og elpriser. / Andersen, Ove; Krogh, Benjamin Bjerre; Torp, Kristian.

Institut for Datalogi, Aalborg Universitet, 2014. 32 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Data warehouse til elbilers opladning og elpriser

AU - Andersen, Ove

AU - Krogh, Benjamin Bjerre

AU - Torp, Kristian

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Denne rapport præsenterer, hvordan GPS og CAN bus målinger fra opladning af elbilerne er renset for typiske fejl og gemt i et data warehouse. GPS og CAN bus målingerne er i data warehouset integreret med priserne fra det Nordeuropæiske el spotmarked Nord Pool Spot. Denne integration muliggør, at man kan analysere på priser for at oplade en elbil samt vurdere på, hvordan disse opladninger kan indpasses i el infrastrukturen. GPS og CAN bus målingerne er opsamlet fra 176 elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot Ion) i kalenderårene 2012 og 2013 og målingerne stammer fra Test-en-elbil projektet. Data er renset for fejl så som uventede hop i kilometertælleren, uventede hop i State of Charge (SoC) værdien og svingende SoC værdier. For hver fejltype er fejlen beskrevet med et konkret eksempel fra rå data og antal af fejl er listet. Det beskrives yderligere, hvordan hver enkelt fejl er håndteret inden data læses ind i data warehouset.Elbiler kan oplades både hjemme og ude. Elbilerne anvendt i Test-en-elbil projektet skrifter bruger hver 3.-6. måned. GPS data anvendes til at bestemme, hvor en bil hører hjemme. Herefter klassificeres opladninger som værende hjemme eller ude.GPS og CAN bus målinger om opladningen af elbiler er sammen med priserne fra el spotmarkedet indlæst i et data warehouse, som er fuldt ud implementeret. Den logiske data model for dette data warehouse præsenteres i detaljer. Håndteringen af GPS og CAN bus målingerne er generisk og kan udvides til nye data kilder inklusive data fra andre lande.

AB - Denne rapport præsenterer, hvordan GPS og CAN bus målinger fra opladning af elbilerne er renset for typiske fejl og gemt i et data warehouse. GPS og CAN bus målingerne er i data warehouset integreret med priserne fra det Nordeuropæiske el spotmarked Nord Pool Spot. Denne integration muliggør, at man kan analysere på priser for at oplade en elbil samt vurdere på, hvordan disse opladninger kan indpasses i el infrastrukturen. GPS og CAN bus målingerne er opsamlet fra 176 elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot Ion) i kalenderårene 2012 og 2013 og målingerne stammer fra Test-en-elbil projektet. Data er renset for fejl så som uventede hop i kilometertælleren, uventede hop i State of Charge (SoC) værdien og svingende SoC værdier. For hver fejltype er fejlen beskrevet med et konkret eksempel fra rå data og antal af fejl er listet. Det beskrives yderligere, hvordan hver enkelt fejl er håndteret inden data læses ind i data warehouset.Elbiler kan oplades både hjemme og ude. Elbilerne anvendt i Test-en-elbil projektet skrifter bruger hver 3.-6. måned. GPS data anvendes til at bestemme, hvor en bil hører hjemme. Herefter klassificeres opladninger som værende hjemme eller ude.GPS og CAN bus målinger om opladningen af elbiler er sammen med priserne fra el spotmarkedet indlæst i et data warehouse, som er fuldt ud implementeret. Den logiske data model for dette data warehouse præsenteres i detaljer. Håndteringen af GPS og CAN bus målingerne er generisk og kan udvides til nye data kilder inklusive data fra andre lande.

M3 - Rapport

BT - Data warehouse til elbilers opladning og elpriser

PB - Institut for Datalogi, Aalborg Universitet

ER -

Andersen O, Krogh BB, Torp K. Data warehouse til elbilers opladning og elpriser. Institut for Datalogi, Aalborg Universitet, 2014. 32 s.