Ældre & Mad: Et Historisk Perspektiv

Anna Marie Fisker, Anna Eva Utke Heilmann, Nini Camilla Bagger, Nina Bauer, Kirsten Skovsby

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

283 Downloads (Pure)

Denne rapport ønsker at danne et overblik over de seneste 200 års udvikling i det danske samfund i forhold til ældres levevilkår, spisevaner og måltidssituationer for at give et indblik i begrundelse for den nuværende tilstand i dansk madservice. Rapporten ønsker at danne en forståelse af tidligere episoder, handlinger og metoder og sammenligne med dagens Danmark og den nuværende situation. Hvordan var det at være ældre i Danmark for 200 år siden, hvordan er det i dag og hvordan oplever de ældre selv deres måltidssituationer? Afslutningsvis ønsker denne rapport at informere om Fælleskøkkenet I/S og deres Den Gode Hverdagsmad og hvorledes de, som en del af Bord Dæk Dig projektet, arbejder med kvaliteten af de hjemmeboende ældres mad. Herefter følger en oversigt over relevant forskning for Bord Dæk Dig projektet under temaet Bedre Mad Til Ældre.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitet, Institut for Byggeri og Anlæg
Antal sider33
StatusUdgivet - 2018
NavnDCE Technical Memorandum
Nummer72
ISSN1901-7278

Emneord

• Madhistorie
  • Historie
  • Instituitionskøkken
  • Fælleskøkkenet
  • Ældremad
  • Mad til Ældre
  • Mad emballage
  • Bord Dæk Dig. Total budget 16.800.000 DKK

Fisker, A. M., Skovsby, K., Heilmann, A. E. U. & Bagger, N. C.

01/07/201731/12/2020

Projekter: ProjektForskning