De nationale test – mellem performancemåling og pædagogisk evaluering

Palle Rasmussen, Tanja Miller

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

De senere års debat om de nationale test har fokuseret på metoderne og kvaliteten i målingerne. I denne artikel fokuserer vi i stedet på testenes formål. Vi hævder, at de nationale test er blevet tildelt to formål, for det første at måle folkeskolens og de enkelte skolers performance med hensyn til elevernes færdigheder, for det andet at give input til pædagogisk evaluering af elevernes læring. Disse to formål har i lovgivning og debat været flettet sammen på uigennemskuelige måder, som samtidig har været forbundet med interesserne hos forskellige grupper, herunder lærere, skoleledere, kommuner, stat og forskere. I artiklen søger vi at efterspore disse formål i beslutningerne om de nationale test og vurdere opfyldelsen af dem.
Bidragets oversatte titelDanish national tests - between performance monitoring and assessment for learning
OriginalsprogDansk
TidsskriftCepra-Striben
Udgave nummer27
Sider (fra-til)16-27
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 22 apr. 2021

Emneord

  • test
  • evaluering
  • pædagogik
  • Uddannelsespolitik
  • skolepolitik

Citationsformater