Abstract
ICDP- programmet sætter fokus på betydningen af relationen i det pædagogiske arbejde. Programmet bygger på den grundantagelse, at de professionelle voksne - lærerne og pædagogerne - og deres relation til barnet har afgørende betydning for barnets selvopfattelse, selvtillid og dermed almene og faglige udvikling. Med inspiration fra klassiske sociologiske teorier gives i dette kapitel et bud på, hvorfor det forholder sig sådan. Hvordan kan vi forklare, at den voksne professionelle og hendes evne til at etablere en relation spiller en så stor rolle for barnets udvikling?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Relations- og ressourceorienteret pædagogik : ICDP |
Redaktører | Margit Margrethe Nielsen |
Antal sider | 9 |
Udgivelsessted | Dafolo |
Forlag | Dafolo Forlag A/S |
Publikationsdato | sep. 2013 |
Udgave | 1 |
Sider | 30-39 |
Artikelnummer | 2 |
Kapitel | 2 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7281-894-8 |
Status | Udgivet - sep. 2013 |
Emneord
- Pædagogik