Projekter pr. år
Abstract
Det kan undertiden være svært for underviserne i det traditionelle uddannelsessystem at motivere og engagere de unge, og mange unge kæmper selv en kamp for at ”tage sig sammen”. Der findes imidlertid andre unge, der er endog meget motiverede – ja, ligefrem topmotiverede.
Omdrejningspunktet i De topmotiverede unge er samtaler med ti unge, der skiller sig ud ved i særlig grad at udfolde engagement og virkelyst inden for et bestemt område. De er entreprenante, kreative, skæve, ambitiøse og stikker på forskellig vis næsen frem. Nogle står på egne ben, andre handler i fællesskab. Nogle er blevet hjulpet frem af uddannelsessystemet, andre har fundet deres vej på trods. Nogle arbejder for en bedre verden, andre er dedikeret til et lille nørdet projekt. Nogle drømmer om succes, penge og berømmelse, mens dette for andre er helt underordnet.
Med udgangspunkt i disse ti unges beretninger giver bogens forfattere deres bud på, hvad der uden for uddannelsessystemet skaber motivation for unge, hvilke fremtidsperspektiver fortællingerne peger på, og hvad kan man gøre for at skabe og støtte unges motivation i og uden for uddannelsessystemet.
Bogen indledes med en beskrivelse af de samfundsmæssige og kulturelle bevægelser og forandringer, som i disse år er med til at omforme ungdomslivet, og som de unge er en slags seismografer for. To afsluttende kapitler samler trådene ved at påpege sammenhænge og mønstre i fortællingerne.
Bogens forfattere er alle tilknyttet Center for Ungdomsforskning. Projektet bag udgivelsen ”Unges lyst til læring” er støttet af Egmont Fonden.
Omdrejningspunktet i De topmotiverede unge er samtaler med ti unge, der skiller sig ud ved i særlig grad at udfolde engagement og virkelyst inden for et bestemt område. De er entreprenante, kreative, skæve, ambitiøse og stikker på forskellig vis næsen frem. Nogle står på egne ben, andre handler i fællesskab. Nogle er blevet hjulpet frem af uddannelsessystemet, andre har fundet deres vej på trods. Nogle arbejder for en bedre verden, andre er dedikeret til et lille nørdet projekt. Nogle drømmer om succes, penge og berømmelse, mens dette for andre er helt underordnet.
Med udgangspunkt i disse ti unges beretninger giver bogens forfattere deres bud på, hvad der uden for uddannelsessystemet skaber motivation for unge, hvilke fremtidsperspektiver fortællingerne peger på, og hvad kan man gøre for at skabe og støtte unges motivation i og uden for uddannelsessystemet.
Bogen indledes med en beskrivelse af de samfundsmæssige og kulturelle bevægelser og forandringer, som i disse år er med til at omforme ungdomslivet, og som de unge er en slags seismografer for. To afsluttende kapitler samler trådene ved at påpege sammenhænge og mønstre i fortællingerne.
Bogens forfattere er alle tilknyttet Center for Ungdomsforskning. Projektet bag udgivelsen ”Unges lyst til læring” er støttet af Egmont Fonden.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
---|---|
Udgave | 1 |
Antal sider | 276 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6523-0 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-412-7303-7 |
Status | Udgivet - 22 maj 2018 |
Emneord
- unge
- motivation
- uddannelse
- maker
- gamer
- youtube
- topmotiveret
- tendenser
- ungdom
- pædagogik
- børn og forældre
- læring
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Unges lyst til læring
Katznelson, N., Hutters, C., Pless, M., Nielsen, M. L., Hjort-Madsen, P. & Murning, S.
01/05/2012 → 30/09/2015
Projekter: Projekt › Forskning
-
Unges lyst til læring i udskolingen
Pless, M., Katznelson, N. & Hjort-Madsen, P.
01/05/2012 → 01/02/2015
Projekter: Projekt › Forskning
Presse/Medier
-
Uddannelse der motiverer: Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne
Nielsen, M. L., Murning, S. & Katznelson, N., 2017, 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 167 s. (Ungdomsforskning).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning › peer review
Åben adgangFil -
Understanding Learning and Motivation in Youth: Challenging Policy and Practice
Katznelson, N., Sørensen, N. U. & Illeris, K., 1 dec. 2017, 1 udg. Oxford and New York: Routledge. 136 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
1 Citationer (Scopus) -
Unges motivation i udskolingen: Et bidrag til teori og praksis om unges lyst til læring i og udenfor skolen
Pless, M., Katznelson, N., Hjort-Madsen, P. & Nielsen, A. M. W., jun. 2015, 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 198 s. (Ungdomsliv; Nr. 2).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review