TY - JOUR
T1 - De uhørte stemmer
T2 - En undersøgelse af skolehjemsamarbejdet mellem forældre af somalisk afstamning og lærere i den danske folkeskole
AU - Matthiesen, Noomi Christine Linde
N1 - Ph.d. forsvarsforelæsning d. 12.12.14
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - Denne artikel er en revideret udgave af ph.d. forsvaret af afhandlingen ”Voices of the Unheard. Home-school collaboration between Somali diaspora parents and teachers in Danish public schools.” (Matthiesen, 2014). Afhandlingen udforsker skole-hjem-samarbejdet mellem lærere i folkeskolen og forældre af somalisk herkomst. Studiet var et eksplorativt§ kvalitativ studie af fire familier, der blev fulgt i 1½ år. Der argumenteres for, at for at forstå denne praksis må man dels se på praksissens konstituerede betingelser og dels på interaktionernes her-og-nu konstituerende forhandlinger. Igennem analyser, der veksler dynamisk mellem det konstituerede og det konstituerende, argumenteres der for, at disse forældre har svært ved at give udtryk for deres holdninger, meninger og erfaringer i samarbejdsrelationen, da der er nogle særlige strukturelle, historiske, politiske og sociale dynamikker, som tavsgør deres stemmer. Denne tavsgørelse har nogle alvorlige marginaliserende resultater, der resulterer i et uligeværdigt samarbejde.
AB - Denne artikel er en revideret udgave af ph.d. forsvaret af afhandlingen ”Voices of the Unheard. Home-school collaboration between Somali diaspora parents and teachers in Danish public schools.” (Matthiesen, 2014). Afhandlingen udforsker skole-hjem-samarbejdet mellem lærere i folkeskolen og forældre af somalisk herkomst. Studiet var et eksplorativt§ kvalitativ studie af fire familier, der blev fulgt i 1½ år. Der argumenteres for, at for at forstå denne praksis må man dels se på praksissens konstituerede betingelser og dels på interaktionernes her-og-nu konstituerende forhandlinger. Igennem analyser, der veksler dynamisk mellem det konstituerede og det konstituerende, argumenteres der for, at disse forældre har svært ved at give udtryk for deres holdninger, meninger og erfaringer i samarbejdsrelationen, da der er nogle særlige strukturelle, historiske, politiske og sociale dynamikker, som tavsgør deres stemmer. Denne tavsgørelse har nogle alvorlige marginaliserende resultater, der resulterer i et uligeværdigt samarbejde.
UR - http://www.universitypress.dk/shop/nordiske-udkast-aargang-3670p.html
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 1396-3953
VL - 44
JO - Nordiske Udkast
JF - Nordiske Udkast
IS - 2
ER -