De 'VANSKELIGE' DRENGE I KLASSERUMMET: OM KONSTRUKTION AF KØNSIDENTITETER, MENING OG SOCIALE RELATIONER OG DENS BETYDNING FOR LÆRINGSADFÆRD SAMT INKLUSIONS- OG EKSKLUSIONSMØNSTRE I KLASSERUMMET

Pia Frederiksen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

1566 Downloads (Pure)

Resumé

Afhandlingen omhandler det, der er kaldt 'drengeproblematikken' i forhold til folkeskolen og uddannelsessystemet, og som handler om, at en stor gruppe af drenge præsterer dårligt og af lærerne betegnes som 'vanskelige' at undervise.
Ud fra en case-baseret tilgang undersøges det, hvilken betydning konstruktion og forhandling af kønsidentiteter i skolens fællesskaber har for disse drenges læringsadfærd og præstationsmotiver.
På baggrund af detaljerede videoanalyser af interaktionsprocesser i klasserummets fællesskaber, konkluderes det, at konstruktion af kønsidentiteter, mening og sociale relationer har endog meget stor selvstændig betydning for læringsadfærd, lige som den resulterer i kønnede sociale inklusions- og eksklusionsmønstre i klassen.
Afhandlingens resultater peger på, at det har været misvisende at fokusere så meget på den 'feminiserede' skole som årsag til 'drengeproblematikken', og det konkluderes, at der bør gøres op med retorikken om drengene som 'ofre' i folkeskolen. Drenge er ikke det nye svage 'taberkøn' i skolen. Heller ikke de underpræsterende drenge. De er hverken ofre for deres køn, biologi eller en feminiseret skolekontekst. Derimod fremstår deres læringsadfærd som et forståeligt og meningsfuldt 'svar' på de sociale (kønnede) processer, der udspiller sig i skolens fællesskaber.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider297
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-216-9
DOI
StatusUdgivet - 2015
NavnPh.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-1256

Bibliografisk note

Lars Qvortrup, Hovedvejleder

Citer dette

Frederiksen, Pia. / De 'VANSKELIGE' DRENGE I KLASSERUMMET : OM KONSTRUKTION AF KØNSIDENTITETER, MENING OG SOCIALE RELATIONER OG DENS BETYDNING FOR LÆRINGSADFÆRD SAMT INKLUSIONS- OG EKSKLUSIONSMØNSTRE I KLASSERUMMET. Aalborg Universitetsforlag, 2015. 297 s. (Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet).
@phdthesis{c67d36ccee1a406d8cb76bb5f8fcdf52,
title = "De 'VANSKELIGE' DRENGE I KLASSERUMMET: OM KONSTRUKTION AF K{\O}NSIDENTITETER, MENING OG SOCIALE RELATIONER OG DENS BETYDNING FOR L{\AE}RINGSADF{\AE}RD SAMT INKLUSIONS- OG EKSKLUSIONSM{\O}NSTRE I KLASSERUMMET",
abstract = "Afhandlingen omhandler det, der er kaldt 'drengeproblematikken' i forhold til folkeskolen og uddannelsessystemet, og som handler om, at en stor gruppe af drenge pr{\ae}sterer d{\aa}rligt og af l{\ae}rerne betegnes som 'vanskelige' at undervise.Ud fra en case-baseret tilgang unders{\o}ges det, hvilken betydning konstruktion og forhandling af k{\o}nsidentiteter i skolens f{\ae}llesskaber har for disse drenges l{\ae}ringsadf{\ae}rd og pr{\ae}stationsmotiver.P{\aa} baggrund af detaljerede videoanalyser af interaktionsprocesser i klasserummets f{\ae}llesskaber, konkluderes det, at konstruktion af k{\o}nsidentiteter, mening og sociale relationer har endog meget stor selvst{\ae}ndig betydning for l{\ae}ringsadf{\ae}rd, lige som den resulterer i k{\o}nnede sociale inklusions- og eksklusionsm{\o}nstre i klassen.Afhandlingens resultater peger p{\aa}, at det har v{\ae}ret misvisende at fokusere s{\aa} meget p{\aa} den 'feminiserede' skole som {\aa}rsag til 'drengeproblematikken', og det konkluderes, at der b{\o}r g{\o}res op med retorikken om drengene som 'ofre' i folkeskolen. Drenge er ikke det nye svage 'taberk{\o}n' i skolen. Heller ikke de underpr{\ae}sterende drenge. De er hverken ofre for deres k{\o}n, biologi eller en feminiseret skolekontekst. Derimod fremst{\aa}r deres l{\ae}ringsadf{\ae}rd som et forst{\aa}eligt og meningsfuldt 'svar' p{\aa} de sociale (k{\o}nnede) processer, der udspiller sig i skolens f{\ae}llesskaber.",
author = "Pia Frederiksen",
note = "Lars Qvortrup, Hovedvejleder",
year = "2015",
doi = "10.5278/vbn.phd.socsci.00009",
language = "Dansk",
series = "Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

De 'VANSKELIGE' DRENGE I KLASSERUMMET : OM KONSTRUKTION AF KØNSIDENTITETER, MENING OG SOCIALE RELATIONER OG DENS BETYDNING FOR LÆRINGSADFÆRD SAMT INKLUSIONS- OG EKSKLUSIONSMØNSTRE I KLASSERUMMET. / Frederiksen, Pia.

Aalborg Universitetsforlag, 2015. 297 s. (Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - De 'VANSKELIGE' DRENGE I KLASSERUMMET

T2 - OM KONSTRUKTION AF KØNSIDENTITETER, MENING OG SOCIALE RELATIONER OG DENS BETYDNING FOR LÆRINGSADFÆRD SAMT INKLUSIONS- OG EKSKLUSIONSMØNSTRE I KLASSERUMMET

AU - Frederiksen, Pia

N1 - Lars Qvortrup, Hovedvejleder

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Afhandlingen omhandler det, der er kaldt 'drengeproblematikken' i forhold til folkeskolen og uddannelsessystemet, og som handler om, at en stor gruppe af drenge præsterer dårligt og af lærerne betegnes som 'vanskelige' at undervise.Ud fra en case-baseret tilgang undersøges det, hvilken betydning konstruktion og forhandling af kønsidentiteter i skolens fællesskaber har for disse drenges læringsadfærd og præstationsmotiver.På baggrund af detaljerede videoanalyser af interaktionsprocesser i klasserummets fællesskaber, konkluderes det, at konstruktion af kønsidentiteter, mening og sociale relationer har endog meget stor selvstændig betydning for læringsadfærd, lige som den resulterer i kønnede sociale inklusions- og eksklusionsmønstre i klassen.Afhandlingens resultater peger på, at det har været misvisende at fokusere så meget på den 'feminiserede' skole som årsag til 'drengeproblematikken', og det konkluderes, at der bør gøres op med retorikken om drengene som 'ofre' i folkeskolen. Drenge er ikke det nye svage 'taberkøn' i skolen. Heller ikke de underpræsterende drenge. De er hverken ofre for deres køn, biologi eller en feminiseret skolekontekst. Derimod fremstår deres læringsadfærd som et forståeligt og meningsfuldt 'svar' på de sociale (kønnede) processer, der udspiller sig i skolens fællesskaber.

AB - Afhandlingen omhandler det, der er kaldt 'drengeproblematikken' i forhold til folkeskolen og uddannelsessystemet, og som handler om, at en stor gruppe af drenge præsterer dårligt og af lærerne betegnes som 'vanskelige' at undervise.Ud fra en case-baseret tilgang undersøges det, hvilken betydning konstruktion og forhandling af kønsidentiteter i skolens fællesskaber har for disse drenges læringsadfærd og præstationsmotiver.På baggrund af detaljerede videoanalyser af interaktionsprocesser i klasserummets fællesskaber, konkluderes det, at konstruktion af kønsidentiteter, mening og sociale relationer har endog meget stor selvstændig betydning for læringsadfærd, lige som den resulterer i kønnede sociale inklusions- og eksklusionsmønstre i klassen.Afhandlingens resultater peger på, at det har været misvisende at fokusere så meget på den 'feminiserede' skole som årsag til 'drengeproblematikken', og det konkluderes, at der bør gøres op med retorikken om drengene som 'ofre' i folkeskolen. Drenge er ikke det nye svage 'taberkøn' i skolen. Heller ikke de underpræsterende drenge. De er hverken ofre for deres køn, biologi eller en feminiseret skolekontekst. Derimod fremstår deres læringsadfærd som et forståeligt og meningsfuldt 'svar' på de sociale (kønnede) processer, der udspiller sig i skolens fællesskaber.

U2 - 10.5278/vbn.phd.socsci.00009

DO - 10.5278/vbn.phd.socsci.00009

M3 - Ph.d.-afhandling

T3 - Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet

BT - De 'VANSKELIGE' DRENGE I KLASSERUMMET

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -