Deltagelse og motivation blandt kursisterne på Frederiksberg Hf - nye veje i fastholdelsen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Resumé

Fravær er et stort problem på de danske ungdomsuddannelser. Det er noget, der debatteres politisk og i medierne. Reaktionerne svinger fra undren til forargelse over, at de unge ikke passer deres uddannelse og ofte foreslås løsninger som sanktioner og kontrolsystemer, der skal mindske elevernes fravær ved at straffe elever, der har fravær.

I denne undersøgelse tager vi fat i spørgsmålet om fravær men udfordrer samtidigt begrebet. I stedet for kun at spørge om årsager og begrundelse for fravalg af undervisningen, spørger vi også ind til, hvad der motiverer de unge for at gå i skole og følge deres ungdomsuddannelse. Ændringen af perspektiv er mere end blot semantisk, det understøtter også en fokusering på det fælles – hverdagens undervisning, som det udfolder sig et bestemt fysisk sted og hvor elever og undervisere sammen bidrager til den. Blikket bliver dermed rettet mod de fælles processer og det fysiske rums relation til at understøtte undervisning, der motiverer elever og lærere, og derigennem bidrager til at fastholde eleverne på uddannelsen.

I dette projekt undersøger vi specifikt disse spørgsmål på Frederiksberg hf. Vi undersøger elevernes og lærernes perspektiv på fravær, motivation og fastholdelse. Vi tager udgangspunkt i kursisternes oplevelse af deres hverdag, læring og trivsel samt fokuserer mere specifikt på deres overvejelser omkring fravær og deres oplevelse af skolens fastholdelsestiltag. Dette suppleres med undervisernes perspektiver, observationer og resultaterne af et fremtidsværksted med deltagelse af kursister og lærere. Målet er at anvise nye veje i arbejdet med fastholdelse, deltagelse og motivation blandt kursisterne på Frederiksberg hf.

Rapporten beskriver resultaterne af forskningsprojektet og er relevant for alle med interesse i, hvorledes man kan arbejde med fravær på ungdomsuddannelserne og hvilke perspektiver, der er relevante, når indsatsen skal række videre end indførslen af flere sanktionsmuligheder og kontrolsystemer.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg
ForlagCenter for Ungdomsforskning
Antal sider72
ISBN (Elektronisk)978-87-93058-52-1
StatusUdgivet - 1 jun. 2018

Emneord

  • uddannelse
  • frederiksberg hf
  • ungdomsuddannelser
  • motivation
  • fravær

Citer dette

@book{3d8c7c4c1eb2450598a4d4d641894886,
title = "Deltagelse og motivation blandt kursisterne p{\aa} Frederiksberg Hf - nye veje i fastholdelsen",
abstract = "Frav{\ae}r er et stort problem p{\aa} de danske ungdomsuddannelser. Det er noget, der debatteres politisk og i medierne. Reaktionerne svinger fra undren til forargelse over, at de unge ikke passer deres uddannelse og ofte foresl{\aa}s l{\o}sninger som sanktioner og kontrolsystemer, der skal mindske elevernes frav{\ae}r ved at straffe elever, der har frav{\ae}r.I denne unders{\o}gelse tager vi fat i sp{\o}rgsm{\aa}let om frav{\ae}r men udfordrer samtidigt begrebet. I stedet for kun at sp{\o}rge om {\aa}rsager og begrundelse for fravalg af undervisningen, sp{\o}rger vi ogs{\aa} ind til, hvad der motiverer de unge for at g{\aa} i skole og f{\o}lge deres ungdomsuddannelse. {\AE}ndringen af perspektiv er mere end blot semantisk, det underst{\o}tter ogs{\aa} en fokusering p{\aa} det f{\ae}lles – hverdagens undervisning, som det udfolder sig et bestemt fysisk sted og hvor elever og undervisere sammen bidrager til den. Blikket bliver dermed rettet mod de f{\ae}lles processer og det fysiske rums relation til at underst{\o}tte undervisning, der motiverer elever og l{\ae}rere, og derigennem bidrager til at fastholde eleverne p{\aa} uddannelsen. I dette projekt unders{\o}ger vi specifikt disse sp{\o}rgsm{\aa}l p{\aa} Frederiksberg hf. Vi unders{\o}ger elevernes og l{\ae}rernes perspektiv p{\aa} frav{\ae}r, motivation og fastholdelse. Vi tager udgangspunkt i kursisternes oplevelse af deres hverdag, l{\ae}ring og trivsel samt fokuserer mere specifikt p{\aa} deres overvejelser omkring frav{\ae}r og deres oplevelse af skolens fastholdelsestiltag. Dette suppleres med undervisernes perspektiver, observationer og resultaterne af et fremtidsv{\ae}rksted med deltagelse af kursister og l{\ae}rere. M{\aa}let er at anvise nye veje i arbejdet med fastholdelse, deltagelse og motivation blandt kursisterne p{\aa} Frederiksberg hf.Rapporten beskriver resultaterne af forskningsprojektet og er relevant for alle med interesse i, hvorledes man kan arbejde med frav{\ae}r p{\aa} ungdomsuddannelserne og hvilke perspektiver, der er relevante, n{\aa}r indsatsen skal r{\ae}kke videre end indf{\o}rslen af flere sanktionsmuligheder og kontrolsystemer.",
keywords = "uddannelse, frederiksberg hf, ungdomsuddannelser, motivation, frav{\ae}r",
author = "Anne G{\o}rlich and Hansen, {Niels-Henrik M{\o}ller}",
year = "2018",
month = "6",
day = "1",
language = "Dansk",
publisher = "Center for Ungdomsforskning",

}

Deltagelse og motivation blandt kursisterne på Frederiksberg Hf - nye veje i fastholdelsen. / Gørlich, Anne; Hansen, Niels-Henrik Møller.

Aalborg : Center for Ungdomsforskning, 2018. 72 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Deltagelse og motivation blandt kursisterne på Frederiksberg Hf - nye veje i fastholdelsen

AU - Gørlich, Anne

AU - Hansen, Niels-Henrik Møller

PY - 2018/6/1

Y1 - 2018/6/1

N2 - Fravær er et stort problem på de danske ungdomsuddannelser. Det er noget, der debatteres politisk og i medierne. Reaktionerne svinger fra undren til forargelse over, at de unge ikke passer deres uddannelse og ofte foreslås løsninger som sanktioner og kontrolsystemer, der skal mindske elevernes fravær ved at straffe elever, der har fravær.I denne undersøgelse tager vi fat i spørgsmålet om fravær men udfordrer samtidigt begrebet. I stedet for kun at spørge om årsager og begrundelse for fravalg af undervisningen, spørger vi også ind til, hvad der motiverer de unge for at gå i skole og følge deres ungdomsuddannelse. Ændringen af perspektiv er mere end blot semantisk, det understøtter også en fokusering på det fælles – hverdagens undervisning, som det udfolder sig et bestemt fysisk sted og hvor elever og undervisere sammen bidrager til den. Blikket bliver dermed rettet mod de fælles processer og det fysiske rums relation til at understøtte undervisning, der motiverer elever og lærere, og derigennem bidrager til at fastholde eleverne på uddannelsen. I dette projekt undersøger vi specifikt disse spørgsmål på Frederiksberg hf. Vi undersøger elevernes og lærernes perspektiv på fravær, motivation og fastholdelse. Vi tager udgangspunkt i kursisternes oplevelse af deres hverdag, læring og trivsel samt fokuserer mere specifikt på deres overvejelser omkring fravær og deres oplevelse af skolens fastholdelsestiltag. Dette suppleres med undervisernes perspektiver, observationer og resultaterne af et fremtidsværksted med deltagelse af kursister og lærere. Målet er at anvise nye veje i arbejdet med fastholdelse, deltagelse og motivation blandt kursisterne på Frederiksberg hf.Rapporten beskriver resultaterne af forskningsprojektet og er relevant for alle med interesse i, hvorledes man kan arbejde med fravær på ungdomsuddannelserne og hvilke perspektiver, der er relevante, når indsatsen skal række videre end indførslen af flere sanktionsmuligheder og kontrolsystemer.

AB - Fravær er et stort problem på de danske ungdomsuddannelser. Det er noget, der debatteres politisk og i medierne. Reaktionerne svinger fra undren til forargelse over, at de unge ikke passer deres uddannelse og ofte foreslås løsninger som sanktioner og kontrolsystemer, der skal mindske elevernes fravær ved at straffe elever, der har fravær.I denne undersøgelse tager vi fat i spørgsmålet om fravær men udfordrer samtidigt begrebet. I stedet for kun at spørge om årsager og begrundelse for fravalg af undervisningen, spørger vi også ind til, hvad der motiverer de unge for at gå i skole og følge deres ungdomsuddannelse. Ændringen af perspektiv er mere end blot semantisk, det understøtter også en fokusering på det fælles – hverdagens undervisning, som det udfolder sig et bestemt fysisk sted og hvor elever og undervisere sammen bidrager til den. Blikket bliver dermed rettet mod de fælles processer og det fysiske rums relation til at understøtte undervisning, der motiverer elever og lærere, og derigennem bidrager til at fastholde eleverne på uddannelsen. I dette projekt undersøger vi specifikt disse spørgsmål på Frederiksberg hf. Vi undersøger elevernes og lærernes perspektiv på fravær, motivation og fastholdelse. Vi tager udgangspunkt i kursisternes oplevelse af deres hverdag, læring og trivsel samt fokuserer mere specifikt på deres overvejelser omkring fravær og deres oplevelse af skolens fastholdelsestiltag. Dette suppleres med undervisernes perspektiver, observationer og resultaterne af et fremtidsværksted med deltagelse af kursister og lærere. Målet er at anvise nye veje i arbejdet med fastholdelse, deltagelse og motivation blandt kursisterne på Frederiksberg hf.Rapporten beskriver resultaterne af forskningsprojektet og er relevant for alle med interesse i, hvorledes man kan arbejde med fravær på ungdomsuddannelserne og hvilke perspektiver, der er relevante, når indsatsen skal række videre end indførslen af flere sanktionsmuligheder og kontrolsystemer.

KW - uddannelse

KW - frederiksberg hf

KW - ungdomsuddannelser

KW - motivation

KW - fravær

UR - https://www.cefu.dk/emner/videnskabelige-publikationer/videnskabelige-publikationer/deltagelse-og-motivation-blandt-kursisterne-pa%CC%8A-frederiksberg-hf-nye-veje-i-fastholdelsen.aspx

M3 - Rapport

BT - Deltagelse og motivation blandt kursisterne på Frederiksberg Hf - nye veje i fastholdelsen

PB - Center for Ungdomsforskning

CY - Aalborg

ER -