Den danske independent film

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Er der en indiefilm i Danmark? For det første er det relevant at spørge til, hvordan begrebet benyttes i en dansk kontekst. Principielt er begrebet af amerikansk oprindelse og kræver derved en præcisering og en kontekstualisering i dansk regi. For det andet er det heraf også oplagt at spørge til produktions-, finansierings- og distributionsomstændighedernes konsekvenser for filmens endelige udtryk og kommunikationsstrategi. For det tredje hænger den produktions- og distributionsmæssige udvikling af dansk indiefilm også sammen med den teknologiske udvikling, som har gjort det nemmere og billigere at producere film, og derved er filmproduktion potentielt gjort tilgængelig for en større gruppe personer som både afsender og modtager. For det fjerde implicerer diskussionen af de to film også genre- og stilmæssige spørgsmål om dansk filmkultur, fordi indiefilmen både i film og uden for filmene italesætter nogle genrer og stile, der ser ud til at have svært ved rigtig at få fodfæste i dansk filmkultur. For det femte og sidste peger denne filmæstetiske diskussion ind i et kvalitetsbegreb, der selvfølgelig udspringer af min tilgang til flere af filmene som anmelder, men det hænger også sammen med det, der måtte ligge i, at filmskaberne vælger at kalde sig independent. De må altså derfor være independent fra noget, og heri ligger der en for nogle implicit og for andre meget eksplicit kritik af det danske filmstøttesystem. Spørgsmålet er her, om det lykkes for dansk indie at etablere et reelt alternativ til den etablerede danske filmbranche.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer255
TidsskriftKosmorama
ISSN0023-4222
StatusUdgivet - 27 jun. 2014

Emneord

  • Filmvidenskab
  • independent film
  • filmkultur
  • genreanalyse
  • filmproduktion
  • filmdistribution

Citer dette

@article{6d11f13d7a4f4d83b1b7ea5d8635ff8e,
title = "Den danske independent film",
abstract = "Er der en indiefilm i Danmark? For det f{\o}rste er det relevant at sp{\o}rge til, hvordan begrebet benyttes i en dansk kontekst. Principielt er begrebet af amerikansk oprindelse og kr{\ae}ver derved en pr{\ae}cisering og en kontekstualisering i dansk regi. For det andet er det heraf ogs{\aa} oplagt at sp{\o}rge til produktions-, finansierings- og distributionsomst{\ae}ndighedernes konsekvenser for filmens endelige udtryk og kommunikationsstrategi. For det tredje h{\ae}nger den produktions- og distributionsm{\ae}ssige udvikling af dansk indiefilm ogs{\aa} sammen med den teknologiske udvikling, som har gjort det nemmere og billigere at producere film, og derved er filmproduktion potentielt gjort tilg{\ae}ngelig for en st{\o}rre gruppe personer som b{\aa}de afsender og modtager. For det fjerde implicerer diskussionen af de to film ogs{\aa} genre- og stilm{\ae}ssige sp{\o}rgsm{\aa}l om dansk filmkultur, fordi indiefilmen b{\aa}de i film og uden for filmene itales{\ae}tter nogle genrer og stile, der ser ud til at have sv{\ae}rt ved rigtig at f{\aa} fodf{\ae}ste i dansk filmkultur. For det femte og sidste peger denne film{\ae}stetiske diskussion ind i et kvalitetsbegreb, der selvf{\o}lgelig udspringer af min tilgang til flere af filmene som anmelder, men det h{\ae}nger ogs{\aa} sammen med det, der m{\aa}tte ligge i, at filmskaberne v{\ae}lger at kalde sig independent. De m{\aa} alts{\aa} derfor v{\ae}re independent fra noget, og heri ligger der en for nogle implicit og for andre meget eksplicit kritik af det danske filmst{\o}ttesystem. Sp{\o}rgsm{\aa}let er her, om det lykkes for dansk indie at etablere et reelt alternativ til den etablerede danske filmbranche.",
keywords = "Filmvidenskab, independent film, filmkultur, genreanalyse, filmproduktion, filmdistribution",
author = "Hansen, {Kim Toft}",
year = "2014",
month = "6",
day = "27",
language = "Dansk",
journal = "Kosmorama",
issn = "0023-4222",
publisher = "Det/Danske Filminstitut",

}

Den danske independent film. / Hansen, Kim Toft.

I: Kosmorama, 27.06.2014.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Den danske independent film

AU - Hansen, Kim Toft

PY - 2014/6/27

Y1 - 2014/6/27

N2 - Er der en indiefilm i Danmark? For det første er det relevant at spørge til, hvordan begrebet benyttes i en dansk kontekst. Principielt er begrebet af amerikansk oprindelse og kræver derved en præcisering og en kontekstualisering i dansk regi. For det andet er det heraf også oplagt at spørge til produktions-, finansierings- og distributionsomstændighedernes konsekvenser for filmens endelige udtryk og kommunikationsstrategi. For det tredje hænger den produktions- og distributionsmæssige udvikling af dansk indiefilm også sammen med den teknologiske udvikling, som har gjort det nemmere og billigere at producere film, og derved er filmproduktion potentielt gjort tilgængelig for en større gruppe personer som både afsender og modtager. For det fjerde implicerer diskussionen af de to film også genre- og stilmæssige spørgsmål om dansk filmkultur, fordi indiefilmen både i film og uden for filmene italesætter nogle genrer og stile, der ser ud til at have svært ved rigtig at få fodfæste i dansk filmkultur. For det femte og sidste peger denne filmæstetiske diskussion ind i et kvalitetsbegreb, der selvfølgelig udspringer af min tilgang til flere af filmene som anmelder, men det hænger også sammen med det, der måtte ligge i, at filmskaberne vælger at kalde sig independent. De må altså derfor være independent fra noget, og heri ligger der en for nogle implicit og for andre meget eksplicit kritik af det danske filmstøttesystem. Spørgsmålet er her, om det lykkes for dansk indie at etablere et reelt alternativ til den etablerede danske filmbranche.

AB - Er der en indiefilm i Danmark? For det første er det relevant at spørge til, hvordan begrebet benyttes i en dansk kontekst. Principielt er begrebet af amerikansk oprindelse og kræver derved en præcisering og en kontekstualisering i dansk regi. For det andet er det heraf også oplagt at spørge til produktions-, finansierings- og distributionsomstændighedernes konsekvenser for filmens endelige udtryk og kommunikationsstrategi. For det tredje hænger den produktions- og distributionsmæssige udvikling af dansk indiefilm også sammen med den teknologiske udvikling, som har gjort det nemmere og billigere at producere film, og derved er filmproduktion potentielt gjort tilgængelig for en større gruppe personer som både afsender og modtager. For det fjerde implicerer diskussionen af de to film også genre- og stilmæssige spørgsmål om dansk filmkultur, fordi indiefilmen både i film og uden for filmene italesætter nogle genrer og stile, der ser ud til at have svært ved rigtig at få fodfæste i dansk filmkultur. For det femte og sidste peger denne filmæstetiske diskussion ind i et kvalitetsbegreb, der selvfølgelig udspringer af min tilgang til flere af filmene som anmelder, men det hænger også sammen med det, der måtte ligge i, at filmskaberne vælger at kalde sig independent. De må altså derfor være independent fra noget, og heri ligger der en for nogle implicit og for andre meget eksplicit kritik af det danske filmstøttesystem. Spørgsmålet er her, om det lykkes for dansk indie at etablere et reelt alternativ til den etablerede danske filmbranche.

KW - Filmvidenskab

KW - independent film

KW - filmkultur

KW - genreanalyse

KW - filmproduktion

KW - filmdistribution

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Kosmorama

JF - Kosmorama

SN - 0023-4222

M1 - 255

ER -