Den gode murerskole: Kompetenceløft for mureruddannelsen medudvikling af lærerkurser, læringsforløb, innovationog samarbejde med videregående uddannelser

Niels Haldor Bertelsen, Erik Fog Larsen, Johan Westh Hage

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

158 Downloads (Pure)

’Den gode murerskole’ er resultatet af projektet ’Murerfagets kompetenceløft’, som bygger ovenpå 15-20 års forskning på SBi i samarbejde med murerfaget. Målet er at udvikle samarbejdet mellem murerfaget, byggepraksis og de videregående uddannelser (VUD). Der blev derfor udviklet og gennemført en række faglærerkurser i udvikling af differentierede læringsforløb. Desuden udviklede og beskrev faglærerne fra flere murerskoler 5 forskellige læringsforløb i de valgfrie fagområder, som ligger sidst i mureruddannelsen. Sammen med en fælles skabelon kan de bruges på murerskoler til udvikling af læringsforløb gennem hele uddannelsen. Inkluderet heri blev der også udviklet moduler om teknologi, som indgår som en rød tråd i teknologifaget i hele mureruddannelsen.Som tværfagligt fag blev der også udviklet moduler om bygningskultur og arkitektur, som blev indbygget i de 5 læringsforløb. Hertil blev der udarbejdet målepinde og kompendiemateriale målrettet læringsforløbene, som resumerer en omfattende litteratur tilpasset murerfaget. Der blev desuden igangsat VUD-samarbejde set fra murerskolernes og murerlærlingenes synspunkt.Læringsforløbene bygger på praktiske cases fra byg-gesager, hvor udfordringer for de lokale murerfirmaer søges inddraget mest muligt. Dette fokus bør forstærkes i fremtiden, da det både underbygger den praksisnære ud-dannelse på murerskolerne og udviklingen i murerfirmaerne. Den samlede udvikling er til slut blevet afprøvet på murerskoler i praksis, hvor evalueringen fra faglærerne og murerlærlingene var meget positiv. Dette har kun været muligt, fordi murerskolerne, det faglige udvalg for murerfaget og projektparterne gennem flere år har samarbejdet om murerfaget udvikling og trin for trin har oparbejdet en fælles innovationskultur.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbh.