Den hybride skole

Læring og didaktisk design, når det digitale er allestedsnærværende

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Resumé

Det er skolens opgave at ruste eleverne til at blive fremtidens livsduelige voksne i et digitaliseret og demokratisk samfund. Men de forandringer, vi ser realisere sig allerede nu og i den nærmeste fremtid, betyder, at denne opgave kommer til at blive anderledes end hidtil antaget og praktiseret. En af de væsentlige forandringer er, at eleverne ikke opfatter det fysiske og det virtuelle som adskilte størrelser, men som flydende rum, på én gang fysiske og digitale – hybride rum.
Bogen søger at komme med bud på, hvordan dette vilkår udfordrer skolen og dens rolle i samfundet, de pædagogiske og didaktiske tilgange og praksisser, det faglige indhold og dermed helt grundlæggende, hvad skolen skal uddanne eleverne til at mestre. Men skolen udfordres ikke blot af, at børn og unge som elever i høj grad lever i den sammensmeltede fælleskultur, mens de voksne, der varetager skolens praksis, primært lever i det, vi benævner før-fælleskulturen og for hvem, den fysiske og digitale dimension stadig forstås som adskilte størrelser.
Hvor der for blot 10 år siden var en erkendelse af, at digitaliseringen påvirker, hvordan vi forstår og gør uddannelse, demokrati og samfundsmæssig sammenhængskraft, er der i dag således helt anderledes og stærkere kræfter og forandringer i spil. Kræfter, der påvirker og forandrer hvad, der er relevant at lære og mestre i forhold til fremtidens arbejdsliv og samfundsliv.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAarhus, Danmark
ForlagKlim
Udgave1
Antal sider233
ISBN (Trykt)9788772042367
StatusUdgivet - 1 jun. 2019

Emneord

  • hybride rum
  • den hybride skole
  • folkeskolen
  • læring
  • didaktik
  • digitale medier
  • teknologisk udvikling
  • IT

Citer dette

@book{4ec18a41c06740259966ae919619f36c,
title = "Den hybride skole: L{\ae}ring og didaktisk design, n{\aa}r det digitale er allestedsn{\ae}rv{\ae}rende",
abstract = "Det er skolens opgave at ruste eleverne til at blive fremtidens livsduelige voksne i et digitaliseret og demokratisk samfund. Men de forandringer, vi ser realisere sig allerede nu og i den n{\ae}rmeste fremtid, betyder, at denne opgave kommer til at blive anderledes end hidtil antaget og praktiseret. En af de v{\ae}sentlige forandringer er, at eleverne ikke opfatter det fysiske og det virtuelle som adskilte st{\o}rrelser, men som flydende rum, p{\aa} {\'e}n gang fysiske og digitale – hybride rum.Bogen s{\o}ger at komme med bud p{\aa}, hvordan dette vilk{\aa}r udfordrer skolen og dens rolle i samfundet, de p{\ae}dagogiske og didaktiske tilgange og praksisser, det faglige indhold og dermed helt grundl{\ae}ggende, hvad skolen skal uddanne eleverne til at mestre. Men skolen udfordres ikke blot af, at b{\o}rn og unge som elever i h{\o}j grad lever i den sammensmeltede f{\ae}lleskultur, mens de voksne, der varetager skolens praksis, prim{\ae}rt lever i det, vi ben{\ae}vner f{\o}r-f{\ae}lleskulturen og for hvem, den fysiske og digitale dimension stadig forst{\aa}s som adskilte st{\o}rrelser.Hvor der for blot 10 {\aa}r siden var en erkendelse af, at digitaliseringen p{\aa}virker, hvordan vi forst{\aa}r og g{\o}r uddannelse, demokrati og samfundsm{\ae}ssig sammenh{\ae}ngskraft, er der i dag s{\aa}ledes helt anderledes og st{\ae}rkere kr{\ae}fter og forandringer i spil. Kr{\ae}fter, der p{\aa}virker og forandrer hvad, der er relevant at l{\ae}re og mestre i forhold til fremtidens arbejdsliv og samfundsliv.",
keywords = "hybride rum, den hybride skole, folkeskolen, l{\ae}ring, didaktik, digitale medier, teknologisk udvikling, IT",
author = "S{\o}rensen, {Birgitte Holm} and Levinsen, {Karin Tweddell}",
year = "2019",
month = "6",
day = "1",
language = "Dansk",
isbn = "9788772042367",
publisher = "Klim",
address = "Danmark",
edition = "1",

}

Den hybride skole : Læring og didaktisk design, når det digitale er allestedsnærværende. / Sørensen, Birgitte Holm; Levinsen, Karin Tweddell.

1 udg. Aarhus, Danmark : Klim, 2019. 233 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Den hybride skole

T2 - Læring og didaktisk design, når det digitale er allestedsnærværende

AU - Sørensen, Birgitte Holm

AU - Levinsen, Karin Tweddell

PY - 2019/6/1

Y1 - 2019/6/1

N2 - Det er skolens opgave at ruste eleverne til at blive fremtidens livsduelige voksne i et digitaliseret og demokratisk samfund. Men de forandringer, vi ser realisere sig allerede nu og i den nærmeste fremtid, betyder, at denne opgave kommer til at blive anderledes end hidtil antaget og praktiseret. En af de væsentlige forandringer er, at eleverne ikke opfatter det fysiske og det virtuelle som adskilte størrelser, men som flydende rum, på én gang fysiske og digitale – hybride rum.Bogen søger at komme med bud på, hvordan dette vilkår udfordrer skolen og dens rolle i samfundet, de pædagogiske og didaktiske tilgange og praksisser, det faglige indhold og dermed helt grundlæggende, hvad skolen skal uddanne eleverne til at mestre. Men skolen udfordres ikke blot af, at børn og unge som elever i høj grad lever i den sammensmeltede fælleskultur, mens de voksne, der varetager skolens praksis, primært lever i det, vi benævner før-fælleskulturen og for hvem, den fysiske og digitale dimension stadig forstås som adskilte størrelser.Hvor der for blot 10 år siden var en erkendelse af, at digitaliseringen påvirker, hvordan vi forstår og gør uddannelse, demokrati og samfundsmæssig sammenhængskraft, er der i dag således helt anderledes og stærkere kræfter og forandringer i spil. Kræfter, der påvirker og forandrer hvad, der er relevant at lære og mestre i forhold til fremtidens arbejdsliv og samfundsliv.

AB - Det er skolens opgave at ruste eleverne til at blive fremtidens livsduelige voksne i et digitaliseret og demokratisk samfund. Men de forandringer, vi ser realisere sig allerede nu og i den nærmeste fremtid, betyder, at denne opgave kommer til at blive anderledes end hidtil antaget og praktiseret. En af de væsentlige forandringer er, at eleverne ikke opfatter det fysiske og det virtuelle som adskilte størrelser, men som flydende rum, på én gang fysiske og digitale – hybride rum.Bogen søger at komme med bud på, hvordan dette vilkår udfordrer skolen og dens rolle i samfundet, de pædagogiske og didaktiske tilgange og praksisser, det faglige indhold og dermed helt grundlæggende, hvad skolen skal uddanne eleverne til at mestre. Men skolen udfordres ikke blot af, at børn og unge som elever i høj grad lever i den sammensmeltede fælleskultur, mens de voksne, der varetager skolens praksis, primært lever i det, vi benævner før-fælleskulturen og for hvem, den fysiske og digitale dimension stadig forstås som adskilte størrelser.Hvor der for blot 10 år siden var en erkendelse af, at digitaliseringen påvirker, hvordan vi forstår og gør uddannelse, demokrati og samfundsmæssig sammenhængskraft, er der i dag således helt anderledes og stærkere kræfter og forandringer i spil. Kræfter, der påvirker og forandrer hvad, der er relevant at lære og mestre i forhold til fremtidens arbejdsliv og samfundsliv.

KW - hybride rum

KW - den hybride skole

KW - folkeskolen

KW - læring

KW - didaktik

KW - digitale medier

KW - teknologisk udvikling

KW - IT

UR - http://klim.dk/bog/den_hybride_skole.htm#

M3 - Bog

SN - 9788772042367

BT - Den hybride skole

PB - Klim

CY - Aarhus, Danmark

ER -