Den ideelle leder: Resultatorienteret analytiker eller empatisk kommunikator?

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Den ideelle leder: resultatorienteret analytiker eller empatisk kommunikator?

    Hvordan konstruerer dansk erhvervsliv den ideelle leder? Efterspørger man den resultatorienterede og dynamiske analytiker, eller den empatiske, samarbejdsorienterede kommunikator? Begge typer eksisterer, men en gennemgang af jobannoncer for lederstillinger på de danske jobportaler Stepstone og Job Index indikerer, at den første type er den, der oftest bliver efterspurgt blandt danske virksomheder (Holmgreen, i proces). Med udgangspunkt i begrebet framing (Evans & Green 2006; Fillmore 1982; Kövecses 2006; Lakoff 1987, 1996) analyserer artiklen et korpus af danske jobannoncer og afdækker, hvorledes ledere og lederroller konstrueres diskursivt heri, hvordan denne konstruktion har en begrebsmæssig forankring i kulturelle forforståelser af, hvad der karakteriserer og definerer den gode leder (jf. Dickson et al.2012), og ikke mindst hvordan denne konstruktion kan virke begrænsende på bredden i rekrutteringen til lederstillinger i dansk erhvervsliv.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftAkademisk Kvarter
    Vol/bind6
    Sider (fra-til)42-54
    ISSN1904-0008
    StatusUdgivet - jun. 2013

    Emneord

    • ledelse
    • framing
    • jobannoncer

    Citationsformater