Den kvalitative iagttagers habitus: personligt og kollektivt

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Målet med dette kapitel er at beskrive de træk ved en habitus for professionel refleksion, som særligt understøtter en kvalitativ og æstetisk sans for arbejdsfeltet, og dermed færdighederne til at opnå forståelse af børn, unge og voksne og deres problemstillinger. Hvis det skal lykkes at forstå et andet menneske og dennes problemstillinger kræver det, at mennesket forstås i lyset af en helhed, som her forbindes med menneskets sociale og kulturelle livsverden samt den enkeltes oplevelsesverden. Denne oplevelsesverden er gennemsyret af æstetisk, praktisk og begrebslig mening. Professionel iagttagelse, vurdering og undersøgelse med sans for æstetisk og praktisk mening forudsætter ifølge den eksistentielle fænomenologi, at man har dannet en forstående og videnskabeligt baseret habitus i tilknytning til en eksemplarisk forståelsesbaggrund. Kapitlet beskriver denne habitus’ baggrund i personen og professionsfællesskabet, samt dens to sider i form af den forstående habitus og den videnskabelige habitus, og endelig sammenbygningen af disse to sider i en dannet professionsfaglig habitus. Sidstnævnte skaber det bedste grundlag for udviklingen af helhedsfortolkninger af en person og dennes problemstillinger på en selvreflekteret måde. At have sans for æstetisk mening er også forbundet med et paradoks: at tænke om ukendte, udifferentierede og før-sproglige aspekter af oplevelse og adfærd. Sidst i kapitlet inddrages psykoanalytisk teori for at kaste lys over de følelsesmæssige og ubevidste processer, som forudsættes for at kunne inspireres af æstetisk mening og trække på kreativ tænkning.
OriginalsprogDansk
TitelKvalitative iagttagelser : at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag
RedaktørerCasper Feilberg, John Maul
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2019
Sider107-138
Kapitel3
ISBN (Trykt)978-87-7210-020-3
StatusUdgivet - 2019
NavnSkriftserie om eksistentiel fænomenologi
ISSN2245-3091

Citer dette

Feilberg, C. (2019). Den kvalitative iagttagers habitus: personligt og kollektivt. I C. Feilberg, & J. Maul (red.), Kvalitative iagttagelser: at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag (s. 107-138). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Skriftserie om eksistentiel fænomenologi
Feilberg, Casper. / Den kvalitative iagttagers habitus : personligt og kollektivt. Kvalitative iagttagelser: at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag. red. / Casper Feilberg ; John Maul. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2019. s. 107-138 (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi).
@inbook{fc5a20fb42f640aa9d7e5c623d179282,
title = "Den kvalitative iagttagers habitus: personligt og kollektivt",
abstract = "M{\aa}let med dette kapitel er at beskrive de tr{\ae}k ved en habitus for professionel refleksion, som s{\ae}rligt underst{\o}tter en kvalitativ og {\ae}stetisk sans for arbejdsfeltet, og dermed f{\ae}rdighederne til at opn{\aa} forst{\aa}else af b{\o}rn, unge og voksne og deres problemstillinger. Hvis det skal lykkes at forst{\aa} et andet menneske og dennes problemstillinger kr{\ae}ver det, at mennesket forst{\aa}s i lyset af en helhed, som her forbindes med menneskets sociale og kulturelle livsverden samt den enkeltes oplevelsesverden. Denne oplevelsesverden er gennemsyret af {\ae}stetisk, praktisk og begrebslig mening. Professionel iagttagelse, vurdering og unders{\o}gelse med sans for {\ae}stetisk og praktisk mening foruds{\ae}tter if{\o}lge den eksistentielle f{\ae}nomenologi, at man har dannet en forst{\aa}ende og videnskabeligt baseret habitus i tilknytning til en eksemplarisk forst{\aa}elsesbaggrund. Kapitlet beskriver denne habitus’ baggrund i personen og professionsf{\ae}llesskabet, samt dens to sider i form af den forst{\aa}ende habitus og den videnskabelige habitus, og endelig sammenbygningen af disse to sider i en dannet professionsfaglig habitus. Sidstn{\ae}vnte skaber det bedste grundlag for udviklingen af helhedsfortolkninger af en person og dennes problemstillinger p{\aa} en selvreflekteret m{\aa}de. At have sans for {\ae}stetisk mening er ogs{\aa} forbundet med et paradoks: at t{\ae}nke om ukendte, udifferentierede og f{\o}r-sproglige aspekter af oplevelse og adf{\ae}rd. Sidst i kapitlet inddrages psykoanalytisk teori for at kaste lys over de f{\o}lelsesm{\ae}ssige og ubevidste processer, som foruds{\ae}ttes for at kunne inspireres af {\ae}stetisk mening og tr{\ae}kke p{\aa} kreativ t{\ae}nkning.",
author = "Casper Feilberg",
year = "2019",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7210-020-3",
series = "Skriftserie om eksistentiel f{\ae}nomenologi",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
pages = "107--138",
editor = "Casper Feilberg and John Maul",
booktitle = "Kvalitative iagttagelser",

}

Feilberg, C 2019, Den kvalitative iagttagers habitus: personligt og kollektivt. i C Feilberg & J Maul (red), Kvalitative iagttagelser: at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, Skriftserie om eksistentiel fænomenologi, s. 107-138.

Den kvalitative iagttagers habitus : personligt og kollektivt. / Feilberg, Casper.

Kvalitative iagttagelser: at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag. red. / Casper Feilberg; John Maul. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2019. s. 107-138 (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Den kvalitative iagttagers habitus

T2 - personligt og kollektivt

AU - Feilberg, Casper

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Målet med dette kapitel er at beskrive de træk ved en habitus for professionel refleksion, som særligt understøtter en kvalitativ og æstetisk sans for arbejdsfeltet, og dermed færdighederne til at opnå forståelse af børn, unge og voksne og deres problemstillinger. Hvis det skal lykkes at forstå et andet menneske og dennes problemstillinger kræver det, at mennesket forstås i lyset af en helhed, som her forbindes med menneskets sociale og kulturelle livsverden samt den enkeltes oplevelsesverden. Denne oplevelsesverden er gennemsyret af æstetisk, praktisk og begrebslig mening. Professionel iagttagelse, vurdering og undersøgelse med sans for æstetisk og praktisk mening forudsætter ifølge den eksistentielle fænomenologi, at man har dannet en forstående og videnskabeligt baseret habitus i tilknytning til en eksemplarisk forståelsesbaggrund. Kapitlet beskriver denne habitus’ baggrund i personen og professionsfællesskabet, samt dens to sider i form af den forstående habitus og den videnskabelige habitus, og endelig sammenbygningen af disse to sider i en dannet professionsfaglig habitus. Sidstnævnte skaber det bedste grundlag for udviklingen af helhedsfortolkninger af en person og dennes problemstillinger på en selvreflekteret måde. At have sans for æstetisk mening er også forbundet med et paradoks: at tænke om ukendte, udifferentierede og før-sproglige aspekter af oplevelse og adfærd. Sidst i kapitlet inddrages psykoanalytisk teori for at kaste lys over de følelsesmæssige og ubevidste processer, som forudsættes for at kunne inspireres af æstetisk mening og trække på kreativ tænkning.

AB - Målet med dette kapitel er at beskrive de træk ved en habitus for professionel refleksion, som særligt understøtter en kvalitativ og æstetisk sans for arbejdsfeltet, og dermed færdighederne til at opnå forståelse af børn, unge og voksne og deres problemstillinger. Hvis det skal lykkes at forstå et andet menneske og dennes problemstillinger kræver det, at mennesket forstås i lyset af en helhed, som her forbindes med menneskets sociale og kulturelle livsverden samt den enkeltes oplevelsesverden. Denne oplevelsesverden er gennemsyret af æstetisk, praktisk og begrebslig mening. Professionel iagttagelse, vurdering og undersøgelse med sans for æstetisk og praktisk mening forudsætter ifølge den eksistentielle fænomenologi, at man har dannet en forstående og videnskabeligt baseret habitus i tilknytning til en eksemplarisk forståelsesbaggrund. Kapitlet beskriver denne habitus’ baggrund i personen og professionsfællesskabet, samt dens to sider i form af den forstående habitus og den videnskabelige habitus, og endelig sammenbygningen af disse to sider i en dannet professionsfaglig habitus. Sidstnævnte skaber det bedste grundlag for udviklingen af helhedsfortolkninger af en person og dennes problemstillinger på en selvreflekteret måde. At have sans for æstetisk mening er også forbundet med et paradoks: at tænke om ukendte, udifferentierede og før-sproglige aspekter af oplevelse og adfærd. Sidst i kapitlet inddrages psykoanalytisk teori for at kaste lys over de følelsesmæssige og ubevidste processer, som forudsættes for at kunne inspireres af æstetisk mening og trække på kreativ tænkning.

UR - https://aauforlag.dk/shop/boeger/kvalitative-iagttagelser.aspx

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7210-020-3

T3 - Skriftserie om eksistentiel fænomenologi

SP - 107

EP - 138

BT - Kvalitative iagttagelser

A2 - Feilberg, Casper

A2 - Maul, John

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Feilberg C. Den kvalitative iagttagers habitus: personligt og kollektivt. I Feilberg C, Maul J, red., Kvalitative iagttagelser: at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2019. s. 107-138. (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi).