Abstract
I denne artikel anlægges der et sociologisk perspektiv på hvordan dialogbaseret undervisning kan se ud i praksis og hvordan den kan bidrage til at eleverne får en meningsfuld uddannelse med mulighed for at blive selvstændige unge mennesker med kritiskindsigt i og ansvarlighed for demokrati, miljø og omsorg for andre (Biesta 2015). Artiklen tager afsæt i en praksis hvor en lærer gennem sin praksis med dialogisk undervisning må gøre sig overvejelser over formålet med uddannelse ved fx at balancere ønsket om at eleverne klare sig godt til eksamen, med ønsket om en lighedsorienteret praksis hvor alle elever skal kunne komme til orde. Den dialogiske praksis som artiklen tager afsæt i er ’diskussionscirklerne’ som er udviklet af gymnasielærer Peter Rydberg Larsen og de sociologiske analyser bygger på Gert Biestas begreber omkring meningsfuld undervisning med særlig fokus på mulighederne for subjektificering. Artiklen er skrevet på baggrund af forfatterens observationer af undervisningen og interview med læreren om hans oplevelser og erfaringer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kognition & Paedagogik |
Udgave nummer | 114 |
Sider (fra-til) | 46-54 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 0906-6225 |
Status | Udgivet - 2019 |
Udgivet eksternt | Ja |