Den planlagte og den levede forstad: En arkitektur-antropologisk søgen efter udveksling mellem forstadens enklaver

Bente Melgaard

Publikation: Ph.d.-afhandling

508 Downloads (Pure)

I disse år står nogle af de danske efterkrigstids forstæder over for store udfordringer - social segregation og demografiske ændringer samt udfordringer forbundet med den bæredygtige omstilling. Særligt segregeringen forhindrer, at det sociale liv udfoldes på tværs af sociale, økonomiske og kulturelle skel, da forstæderne i deres fysiske struktur er opdelt i enklaver, med hver sin boligform, hvert sit funktionelle program, adskilt af infrastruktur. Der eftersøges derfor i denne afhandling potentialer for fysisk og social brobygning mellem forstadens enklaver i form af offentlige domæner. Det sker i en arkitektur-antropologisk kortlægning af offentlige rum i forstaden Søndermarken Syd i Vejle. Der sættes i afhandlingen fokus på forholdet mellem den planlagte forstad og det levede liv i Søndermarken, og det påvises, at forstaden som bymodel både virker og værdsættes. Der påvises endvidere en række potentialer for brobygning mellem forstadens enklaver gennem udvikling af forstadens offentlige rum.
Bidragets oversatte titelThe planned and the lived suburb: An architectural-anthropological search for exchange between suburban enclaves
Vejledere
  • Bech-Danielsen, Claus, Hovedvejleder