Den subjektive oplevelse af klasse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

497 Downloads (Pure)

The subjective dimension of class; symbolic boundary-drawing; dis-identification.

Denne artikel handler om sociale forskelle mellem kvinder. Artiklen fokuserer på den subjektive oplevelse af klasse, og på hvordan følelser af klassetilhørighed idag manifesteres gennem modstand, afstandstagen og dis-identifikation snarere end gennem accept og identifikation. Klasseidentitet handler ikke bare om, hvem man er, men også om hvem man ikke er, og hvilke grænser man trækker rundt om sig selv og dem, man mener at ligne, i forhold til dem som opleves som værende anderledes. I artiklen beskrives et kompliceret positionerings- og distinktionsarbejde, og det illustreres hvordan vi alle er med til at konstruere og vedligeholde klasseforskelle bl.a. i de mere eller mindre subtile måder, hvorpå vi dagligt tager afstand fra dem, vi oplever ikke at tilhøre.
TidsskriftDansk Sociologi
Vol/bind21