Den tilsigtede funktion for elevernes karakteropdragelse af religionsfaget i folkeskolen 1780-2010 og af "Folkekirkens Skoletjeneste" siden ca. 1990. Karakteropdragelsesbegrebets forskydninger

    Publikation: Ph.d.-afhandling

    Abstract

    Afhandlingen dokumenterer, at folkekirken har søgt at give kristendommen en rolle i folkeskolen ved at etablere Folkekirkens Skoletjeneste og udvikle et samarbejde med folkeskolen på dens præmisser. Folkekirkens Skoletjeneste har ikke som tilsigtet funktion at karakteropdrage skolens elever på anden vis end skolen, dvs. bidrage til at eleverne kan finde egen identitet og ståsted. Men i det praktiske samarbejde mellem skole og kirke kan konsulenter, lærere og præster berette om en undervisning, der momentvis har karakter af forkyndelse. Der er tale om et skisma som – påpeger undersøgelsen - både kirke og skole må forholde sig til.
    OriginalsprogDansk
    StatusUdgivet - 2011

    Bibliografisk note

    Ph.d.-afhandling

    Emneord

    • karaktergivning
    • folkeskole
    • folkekirke
    • religion

    Citationsformater