Design for en affektiv økonomi

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Artiklen præsenterer en udfoldet model for oplevelsens psykiske struktur og diskuterer dens relevans for design af oplevelser. Oplevelser opstår i bearbejdningen af sanseindtryk på forskellige niveauer i det psykiske apparat, idet pirringer omsættes i emotioner, der omdannes til vaner og præferencer, som på det bevidsthedsmæssige plan transformeres via narrationer i efterrationaliseringer, længsler og minder. Bearbejdningens form og dens grad af intensitet på de enkelte niveauer forklarer forskelle i oplevelsernes kvalitet og intensitet. Viden om oplevelsens struktur er vigtig for designet af relevante og interessante oplevelser.

OriginalsprogDansk
TitelOplevelsesøkonomi : vinkler på forbrug