Det gode uddannelsesliv i praktikken: Vidensnotat om praktikken på social- og sundhedsuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

25 Downloads (Pure)

Resumé

På baggrund af et omfattende litteraturstudie præsenteres i dette vidensnotat solid og aktuel viden om de unges udfordringer og potentialer i praktikforløb på social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen. De danske erhvervsskoler kæmper bredt set med at tiltrække de unge og fastholde dem i erhvervsuddannelserne. Samtidig mangler det danske arbejdsmarked faglærte unge. Fremskrivninger viser, at vi står overfor at mangle faglært arbejdskraft i udstrakt grad de kommende år, hvor de store årgange går på pension. Dette kalder i særlig grad på en stigning i behovet for den type af arbejdskraft, som social- og sundhedsuddannelserne og sygeplejerskeuddannelsen leverer arbejdskraft til. Afhængig af uddannelsen falder mellem 5 og 30 % af de unge fra deres erhvervsuddannelse allerede i starten af deres første praktikforløb, og fx på social- og sundhedsuddannelserne falder omkring 12 % fra i starten af deres første praktik. De unges praktikforløb er derfor et helt centralt sted at sætte ind, hvis antallet af unge, der vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse skal øges (Undervisningsministeriets datavarehus). Samme billede kan iagttages i relation til sygeplejersker, hvor der er et stort behov for bedre fastholdelse af sygeplejerskestuderende, og hvor praktikken er et relevant område at se på.
Dette vidensnotat skal læses i lyset af denne udvikling. Vi mangler viden om, hvordan de unge oplever deres praktikforløb på social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen, samt hvilken betydning det har for deres kommende erhvervsvalg. Formålet med dette notat er således at samle og præsentere solid og forskningsbaseret viden om: Hvordan oplever dagens unge deres uddannelsesliv, mens de er i praktik på SOSU-, SSA- og sygeplejerskeuddannelserne? Hvordan spiller forskellige praktiksteder og praktikvejledere sammen med de unges motivation for uddannelse? Og hvilke konkrete faktorer henholdsvis øger og mindsker de unges lyst til og motivation for uddannelsen, deres faglige identifikationsmuligheder med erhvervet samt deres overvejelser omkring deres fremtidige arbejdsliv? Notatet er henvendt til alle, der arbejder med de unge og deres erhvervsuddannelser, men er i særlig grad henvendt til skoler, kommuner og praktiksteder, der arbejder med SOSU-, SSA- og sygeplejerskeuddannelserne. Vidensnotatet er udarbejdet for Studieunit i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagCenter for Ungdomsforskning
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider59
ISBN (Elektronisk)978-87-93058-57-6
StatusUdgivet - 21 dec. 2018

Emneord

  • Erhvervsuddannelserne
  • praktik
  • SoSu
  • SSA
  • Sygeplejerskeuddannelse
  • læring
  • fagidentitet
  • motivation
  • praktisfællesskab
  • frafald

Citer dette

@book{0996065dfe12414a98559cd37fb9be79,
title = "Det gode uddannelsesliv i praktikken: Vidensnotat om praktikken p{\aa} social- og sundhedsuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen",
abstract = "P{\aa} baggrund af et omfattende litteraturstudie pr{\ae}senteres i dette vidensnotat solid og aktuel viden om de unges udfordringer og potentialer i praktikforl{\o}b p{\aa} social- og sundhedshj{\ae}lperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen. De danske erhvervsskoler k{\ae}mper bredt set med at tiltr{\ae}kke de unge og fastholde dem i erhvervsuddannelserne. Samtidig mangler det danske arbejdsmarked fagl{\ae}rte unge. Fremskrivninger viser, at vi st{\aa}r overfor at mangle fagl{\ae}rt arbejdskraft i udstrakt grad de kommende {\aa}r, hvor de store {\aa}rgange g{\aa}r p{\aa} pension. Dette kalder i s{\ae}rlig grad p{\aa} en stigning i behovet for den type af arbejdskraft, som social- og sundhedsuddannelserne og sygeplejerskeuddannelsen leverer arbejdskraft til. Afh{\ae}ngig af uddannelsen falder mellem 5 og 30 {\%} af de unge fra deres erhvervsuddannelse allerede i starten af deres f{\o}rste praktikforl{\o}b, og fx p{\aa} social- og sundhedsuddannelserne falder omkring 12 {\%} fra i starten af deres f{\o}rste praktik. De unges praktikforl{\o}b er derfor et helt centralt sted at s{\ae}tte ind, hvis antallet af unge, der v{\ae}lger og gennemf{\o}rer en erhvervsuddannelse skal {\o}ges (Undervisningsministeriets datavarehus). Samme billede kan iagttages i relation til sygeplejersker, hvor der er et stort behov for bedre fastholdelse af sygeplejerskestuderende, og hvor praktikken er et relevant omr{\aa}de at se p{\aa}. Dette vidensnotat skal l{\ae}ses i lyset af denne udvikling. Vi mangler viden om, hvordan de unge oplever deres praktikforl{\o}b p{\aa} social- og sundhedshj{\ae}lperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen, samt hvilken betydning det har for deres kommende erhvervsvalg. Form{\aa}let med dette notat er s{\aa}ledes at samle og pr{\ae}sentere solid og forskningsbaseret viden om: Hvordan oplever dagens unge deres uddannelsesliv, mens de er i praktik p{\aa} SOSU-, SSA- og sygeplejerskeuddannelserne? Hvordan spiller forskellige praktiksteder og praktikvejledere sammen med de unges motivation for uddannelse? Og hvilke konkrete faktorer henholdsvis {\o}ger og mindsker de unges lyst til og motivation for uddannelsen, deres faglige identifikationsmuligheder med erhvervet samt deres overvejelser omkring deres fremtidige arbejdsliv? Notatet er henvendt til alle, der arbejder med de unge og deres erhvervsuddannelser, men er i s{\ae}rlig grad henvendt til skoler, kommuner og praktiksteder, der arbejder med SOSU-, SSA- og sygeplejerskeuddannelserne. Vidensnotatet er udarbejdet for Studieunit i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i K{\o}benhavns Kommune.",
keywords = "Erhvervsuddannelserne, praktik, SoSu, SSA, Sygeplejerskeuddannelse, l{\ae}ring, fagidentitet, motivation, praktisf{\ae}llesskab, frafald",
author = "Louw, {Arnt Vestergaard} and Hansen, {Niels-Henrik M{\o}ller}",
year = "2018",
month = "12",
day = "21",
language = "Dansk",
volume = "1",
publisher = "Center for Ungdomsforskning",
edition = "1",

}

TY - RPRT

T1 - Det gode uddannelsesliv i praktikken

T2 - Vidensnotat om praktikken på social- og sundhedsuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen

AU - Louw, Arnt Vestergaard

AU - Hansen, Niels-Henrik Møller

PY - 2018/12/21

Y1 - 2018/12/21

N2 - På baggrund af et omfattende litteraturstudie præsenteres i dette vidensnotat solid og aktuel viden om de unges udfordringer og potentialer i praktikforløb på social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen. De danske erhvervsskoler kæmper bredt set med at tiltrække de unge og fastholde dem i erhvervsuddannelserne. Samtidig mangler det danske arbejdsmarked faglærte unge. Fremskrivninger viser, at vi står overfor at mangle faglært arbejdskraft i udstrakt grad de kommende år, hvor de store årgange går på pension. Dette kalder i særlig grad på en stigning i behovet for den type af arbejdskraft, som social- og sundhedsuddannelserne og sygeplejerskeuddannelsen leverer arbejdskraft til. Afhængig af uddannelsen falder mellem 5 og 30 % af de unge fra deres erhvervsuddannelse allerede i starten af deres første praktikforløb, og fx på social- og sundhedsuddannelserne falder omkring 12 % fra i starten af deres første praktik. De unges praktikforløb er derfor et helt centralt sted at sætte ind, hvis antallet af unge, der vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse skal øges (Undervisningsministeriets datavarehus). Samme billede kan iagttages i relation til sygeplejersker, hvor der er et stort behov for bedre fastholdelse af sygeplejerskestuderende, og hvor praktikken er et relevant område at se på. Dette vidensnotat skal læses i lyset af denne udvikling. Vi mangler viden om, hvordan de unge oplever deres praktikforløb på social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen, samt hvilken betydning det har for deres kommende erhvervsvalg. Formålet med dette notat er således at samle og præsentere solid og forskningsbaseret viden om: Hvordan oplever dagens unge deres uddannelsesliv, mens de er i praktik på SOSU-, SSA- og sygeplejerskeuddannelserne? Hvordan spiller forskellige praktiksteder og praktikvejledere sammen med de unges motivation for uddannelse? Og hvilke konkrete faktorer henholdsvis øger og mindsker de unges lyst til og motivation for uddannelsen, deres faglige identifikationsmuligheder med erhvervet samt deres overvejelser omkring deres fremtidige arbejdsliv? Notatet er henvendt til alle, der arbejder med de unge og deres erhvervsuddannelser, men er i særlig grad henvendt til skoler, kommuner og praktiksteder, der arbejder med SOSU-, SSA- og sygeplejerskeuddannelserne. Vidensnotatet er udarbejdet for Studieunit i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune.

AB - På baggrund af et omfattende litteraturstudie præsenteres i dette vidensnotat solid og aktuel viden om de unges udfordringer og potentialer i praktikforløb på social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen. De danske erhvervsskoler kæmper bredt set med at tiltrække de unge og fastholde dem i erhvervsuddannelserne. Samtidig mangler det danske arbejdsmarked faglærte unge. Fremskrivninger viser, at vi står overfor at mangle faglært arbejdskraft i udstrakt grad de kommende år, hvor de store årgange går på pension. Dette kalder i særlig grad på en stigning i behovet for den type af arbejdskraft, som social- og sundhedsuddannelserne og sygeplejerskeuddannelsen leverer arbejdskraft til. Afhængig af uddannelsen falder mellem 5 og 30 % af de unge fra deres erhvervsuddannelse allerede i starten af deres første praktikforløb, og fx på social- og sundhedsuddannelserne falder omkring 12 % fra i starten af deres første praktik. De unges praktikforløb er derfor et helt centralt sted at sætte ind, hvis antallet af unge, der vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse skal øges (Undervisningsministeriets datavarehus). Samme billede kan iagttages i relation til sygeplejersker, hvor der er et stort behov for bedre fastholdelse af sygeplejerskestuderende, og hvor praktikken er et relevant område at se på. Dette vidensnotat skal læses i lyset af denne udvikling. Vi mangler viden om, hvordan de unge oplever deres praktikforløb på social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen, samt hvilken betydning det har for deres kommende erhvervsvalg. Formålet med dette notat er således at samle og præsentere solid og forskningsbaseret viden om: Hvordan oplever dagens unge deres uddannelsesliv, mens de er i praktik på SOSU-, SSA- og sygeplejerskeuddannelserne? Hvordan spiller forskellige praktiksteder og praktikvejledere sammen med de unges motivation for uddannelse? Og hvilke konkrete faktorer henholdsvis øger og mindsker de unges lyst til og motivation for uddannelsen, deres faglige identifikationsmuligheder med erhvervet samt deres overvejelser omkring deres fremtidige arbejdsliv? Notatet er henvendt til alle, der arbejder med de unge og deres erhvervsuddannelser, men er i særlig grad henvendt til skoler, kommuner og praktiksteder, der arbejder med SOSU-, SSA- og sygeplejerskeuddannelserne. Vidensnotatet er udarbejdet for Studieunit i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune.

KW - Erhvervsuddannelserne

KW - praktik

KW - SoSu

KW - SSA

KW - Sygeplejerskeuddannelse

KW - læring

KW - fagidentitet

KW - motivation

KW - praktisfællesskab

KW - frafald

UR - https://www.cefu.dk/emner/videnskabelige-publikationer/videnskabelige-publikationer/det-gode-uddannelsesliv-i-praktikken.aspx

M3 - Rapport

VL - 1

BT - Det gode uddannelsesliv i praktikken

PB - Center for Ungdomsforskning

CY - København

ER -