Det kommunale tilsyn som grundlag for udvikling af læringsmiljøkvalitet: redskaber i tilsynspraksis

Charlotte Ringsmose, Iben Lunderskov, Signe Elisabeth Klok Jensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

21 Downloads (Pure)

Artiklen gennemgår en undersøgelse af brug af forskellige redskaber i den kommunale tilsynspraksis. Tre udvalgte daginstitutioner i Frederiksberg Kommune har gennemgået tre udvalgte modeller for tilsynet: ECERS-3, ITERS-3 og KIDS samt kommunens ordinære tilsynspraksis. Pædagoger, ledere og forvaltning er efterfølgende interviewet om det kommunale tilsyn som grundlag for udvikling af læringsmiljøkvalitet. Undersøgelsen viser, at pædagoger og ledere gerne vil bruge tilsynet til at være i dialog og have løbende input og sparring til udvikling af praksis. Det har betydning for udviklingen af praksis, at der er gennemsigtighed i tilsynsmodellen, at pædagoger og ledere inddrages, og at indholdet er relevant for udvikling af kvalitet i det pædagogiske arbejde. Når tilsynet giver mening for pædagogerne og lederne, inddrager de resultaterne og bruger dem i udviklingen af den pædagogiske praksis.
TidsskriftPaideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis
Udgave nummer23
Sider (fra-til)44-58