"Det man hører, er man selv": Musik og identitet set gennem musikforskningens briller

Lars Ole Bonde

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

”Det man hører, er man selv” er Danmarks Radios P3s yderst velkendte slogan. Det dukkede op i begyndelsen af (20)00erne som opfindsom og populær afspejling af en moderne forståelse af den rolle musik og medieforbrug spiller for den voksne dansker. Denne artikel handler ikke om P3 som musikkanal, men går bag om det populære slogan og undersøger hvordan musik og identitet spiller sammen. Hvilke (musik)psykologiske teorier belyser musikkens rolle i identitetsdannelsen? Hvordan forskes der i emnet, og hvilke resultater kan der peges på? Forskningen dokumenterer bl.a., at musik bruges aktivt af mange mennesker som en ressource til at konstruere selv-identitet og gruppe-identitet, og til at skabe, opretholde og regulere en mangfoldighed af følelser. Denne oversigtsartikel giver via præsentation af udvalgte teorier og konkrete undersøgelser en bred introduktion til emnet og viser, hvordan musikforskere gennem arbejde med interviews, dagbøger og (musikalske) selvbiografier samt feltarbejde kan beskrive musik som en ofte meget vigtig brik i identitetsdannelsen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKulturstudier
Vol/bind2015
Udgave nummer2
Sider (fra-til)9-36
ISSN1904-5352
DOI
StatusUdgivet - 30 nov. 2015
BegivenhedMusik som identitet - Karne Blixen Salen, Det Kongelige Bibliotek (Diamanten), København, Danmark
Varighed: 9 mar. 2015 → …

Seminar

SeminarMusik som identitet
LokationKarne Blixen Salen, Det Kongelige Bibliotek (Diamanten)
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode09/03/2015 → …

Bibliografisk note

Artiklen bringes i temanummeret MUSIK SOM IDENTITET, som jeg også har været med til at redigere

Emneord

  • Musik og identitet
  • musikpsykologi
  • musiksociologi
  • forskningsmetoder
  • musikterapi

Citationsformater