Abstract
Det styrende spørgsmål for artiklen er: Hvad kan rumbegrebet bidrage med, og hvilke konsekvenser og implikationer har det at anskue social aktivitet i relation til de agerendes position i et bestemt socialt rum i følge Bourdieu? Dette spørgsmål vil blive besvaret på grundlag af eksempler hentet fra undersøgelsen af ordningen med kontaktpersoner og personlige rådgivere for børn og unge, idet disse eksempler analyseres ved brug af Bourdieus rumbegreb med fokus på, hvordan vi kan forstå relationen og samværet mellem kontaktpersonerne og de unge, og hvilke barriere og muligheder, der ligger i kontakforløbene. Herved ønsker jeg at anskueliggøre, hvordan rumbegrebet og den relationelle tilgang, bidrager med et strukturelt perspektiv på de unges livssituation og kan anskueliggøre de dilemmaer og problemer, arbejdet med denne gruppe af udsatte børn og unge ofte implicerer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Perspektiver på rum og forandring |
Redaktører | Brian Kjær Andreasen, Inger Glavind Bo, Hanne Dauer Keller |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2003 |
Sider | 75-90 |
ISBN (Trykt) | 87-7307-686-4 |
Status | Udgivet - 2003 |